GPS و مسیر یابی |
سیگنـال GPS شـــــامــل: یـــک کد شبه تصادفی Pseudo
Random Code، داده ای بنام ephemeris و یک داده تقویــــمی بنام almanac می
باشد. کد شبه تصادفی مشخص کننده ماهواره ارسال کننده اطلاعات (کد شتاسایی
ماهواره) می باشد. هر ماهواره با کدی مخصوص شناسایی می شود: RPN Random
Code Pseudo این عددی است بین 1 و 32. این عدد در گیرنده هر GPS نمایش داده
می شود. دلیل اینکه تعداد این شناسه ها بیش از 24 می باشد امکان تسهیل در
نگهداری شبکه GPS باشد. زیرا ممکن است یک ماهواره پرتاب شود و شروع به کار
نماید قبل از اینکه ماهواره قبلی از رده خارج شده باشد. به این دلیل از یک
عدد دیگر بین 1 و 32 برای شناسایی این ماهواره جدید استفاده می شود.
|
تاریخ: ۱۳۹۱/۸/۱۷ |
![]() |
فنون کالیبراسیون دستگاه ها |
تعیین فواصل زمانی کالیبراسیون مجدد تعیین حداکثر زمان فواصل کالیبراسیون دورهای دستگاههای اندازهگیری یکی از عناصر مؤثر در یک نظام کالیبراسیون است. عوامل زیادی در تعیین این زمان مؤثرند که مهمترین آنها موارد زیر است: 1- نوع وسیله (دستگاه) 2- پیشنهاد و توصیه کارخانه سازنده 3- روند دادههای به دست آمده از روی سوابق کالیبراسیونهای قبلی 4- سوابق تعمیر و نگهداری دستگاه 5- طول زمان استفاده تعداد دفعات استفاده و چگونگی استفاده از دستگاه 6- میزان گرایش به فرسودگی و تغییر تدریجی ویژگیهای مترولوژیکی با گذشت زمان 7- تعداد دفعات و کیفیت بازرسی تجهیزات در داخل سازمان 8- تعداد دفعات تست ضربدری دستگاه با دستگاههای دیگر به ویژه در مورد استانداردهای اندازهگیری 9- شرایط محیطی (دما، رطوبت، ارتعاش و غیره) 10- دقت اندازهگیری مورد نظر هزینه کالیبراسیون را معمولاً نمیتوان در تعیین فواصل کالیبراسیون نادیده گرفت که این خود ممکن است عامل محدودکننده به شمار آید. بنابراین با توجه به عوامل فوق آشکار است که جدول فواصل کالیبراسیون یکنواختی نمیتوان تهیه کرد. بهتر است که ابتدا جدولی تهیه شود و سپس با توجه به موقعیتهای خاص در آن تغییراتی داده شود. به هنگام تعیین فواصل کالیبراسیون مجدد هر وسیله اندازهگیری، دو معیار اساسی و متناقض وجود دارد که لازم است موازنه شوند: 1- خطر احتمالی ناشی از بهکارگیری یک وسیله اندازهگیری در خارج از حدود رواداری آن که باید تا حد امکان کاهش یابد. 2- هزینه کالیبراسیون سالیانه که باید در حداقل مقدار نگهداشته شود. سیستمی که فواصل زمانی بین دو تأییدیه را، پس از تعیین اولیه بازبینی ننماید قابل اطمینان نیست. در بازبینی باید دو پارامتر ریسک و قرار نگرفتن وسیله در محدوده مجاز در فواصل بین دو تأیید و هزینه هر بار تست و تأییدیه مد نظر قرار گیرد. در این جا روشهایی برای بازبینی فواصل زمانی بین دو تأییدیه ارائه میگردد. الف) تنظیم اتوماتیک یا پلهای: هر زمان که وسیلهای به صورت روتین تأیید میشود، اگر وسیله قبل از پایان زمان بین دو تأییدیه به خارج از تلرانس خطا برود، فاصله زمانی بین دو تأییدیه کاهش داده میشود و اگر وسیله قبل از پایان زمان بین دو تأیید هنوز در محدوده تلورانس خطا باشد، زمان افزایش داده میشود. روش پلهای ممکن است به سرعت باعث حصول پریود بهینه شود بدون آنکه کارهای نوشتاری زیادی صورت پذیرد. ب) چارت کنترل کمیتهای تست شده در هر مرحله تأیید، یادداشت شده و منحنی تغییرات آنها نسبت به زمان رسم میشود. از این منحنیها پراکندگی حول میانگین و انباشتگی محاسبه میگردد. ج) زمان تقویمی یا سپری شده ابتدا وسایل اندازهگیری به گروههایی بر اساس مشابهت ساختاری آنها با یکدیگر، قابلیت اطمینان و پایداری یکسانی تقسیم میشوند. طول زمان تأییدیه مشخصی به هر گروه بر اساس درک و تجارب مهندسی اختصاص داده میشود. در هر گروه تعداد وسایلی که در زمان تعیین شده جهت تأیید مجدد برگردانده میشوند. اما خطای زیادی در آنها مشاهده میشود، یا به گونهای تأیید نمیشوند، یادداشت شده و به صورت نسبتی از کل تعداد وسایل در آن گروه بیان میشود. در تعیین اقلام غیرقابل تأیید آن تعداد که به طور واضح آسیب دیدهاند یا توسط مصرفکننده به عنوان مشکوک یا معیوب بازگردانده شدهاند، گنجانیده نمیشوند. چون این وسایل برای اندازهگیری به کار نمیروند، در نتیجه تولید خطا نمیکنند. اگر نسبت وسایل تأیید نشده زیاد باشد، پریود بین دو تأیید باید کاهش داده شود. اگر زیرمجموعهای خاص از وسایل مانند سایر اعضای گروه رفتار ننمایند، این زیرگروه باید به گروه دیگری منتقل شود که دارای پریود بین دو تأیید متفاوتی باشد. اگر تعداد وسایل غیرقابل تأیید دریک گروه خیلی کم باشد ممکن است از نظر اقتصادی افزایش پریود بین دو تأیید قابل توجیه باشد. د- زمان مصرف شدن وسیله: این روش برگرفته از روشهای قبلی است. اساس روش ثابت است، اما پریود بین دو تأییدیه به جای زمان سپری شده برحسب ماه، برحسب ساعات مصرف تعریف میشود. وسیله اندازهگیری مجهز به سیستم اندازهگیری زمان مصرف است و هر گاه زمان مصرف نشان داده شده به حد مشخصی رسید، وسیله تست، تنظیم و تأیید مجدد میشود. امتیاز تئوریک مهم این روش آن است که دفعات تأیید و در نتیجه هزینه تأیید مستقیماً بر اساس زمان مصرف است. و- تست در حال سرویس یا جعبه سیاه: این روش مکمل تست و تأیید کامل سیستم است. در این صورت در فاصله زمانی بین دو تأیید کامل، از وضعیت وسیله اندازهگیری اطلاع گرفته میشود و این اطلاعات کفایت یا عدم کفایت طول زمان بین دو تأیید کامل را روشن مینماید. این روش مشابهتی با روشهای اول و دوم دارد و برای وسایل و سیستمهای اندازه گیری پیچیده مناسب است. پارامترهای بحرانی و مهم بهطور مکرر مثلاً هر روز یک بار یا هر روز چند بار چک میشوند و این کار توسط کالیبراتوری که تنها پارامترهای مشخصی را اندازهگیری میکند (Black Box) انجام میشود. اگر در این تستها وسیله اندازهگیری تأیید نشود جهت بررسی، تست و تأیید کامل ارسال میشوند. مهمترین مزیت این روش آن است که اطمینان لازم برای استفادهکننده از وسیله را فراهم میآورد. این روش برای وسایلی که از نظر جغرافیایی دور از لابراتوار کالیبراسیون هستند، مناسب است. زیرا تست و تأیید کامل زمانی انجام میشود که نیاز به آن وجود داشته باشد و از طرفی فاصله زمانی بین دو تأییدیه افزایش یابد. مشکل اساسی در این روش تعیین پارامترهای مهم وسیله اندازهگیری جعبه سیاه و طراحی جعبه سیاه است. برچسبهای کالیبراسیون پس از انجام کالیبراسیون برای کنترل و حصول اطمینان از انجام عملیات کالیبراسیون برچسبهای کالیبراسیون بر روی وسیله اندازهگیری شده، نصب میشوند. کلیه دستگاههای تست، بازرسی و آزمون باید دارای برچسب کالیبراسیون باشند تا تعیین شود که دستگاه توسط آزمایشگاه کالیبراسیون بازرسی و کالیبره شده است. بر روی برچسب کالیبراسیون حتماً باید تاریخ کالیبره و انقضای اعتبار آن قید شود، مهر آزمایشگاه کالیبرهکننده بر روی آن باشد و در جایی که به وضوح دیده میشود، نصب گردد. برچسبهای کالیبراسیون دارای انواع مختلفی هستند: 1- برچسب مخصوص استانداردهای اولیه به رنگ قرمز 2- برچسب مخصوص استانداردهای ثانویه به رنگ طلایی 3- برچسب مخصوص استانداردهای کاری به رنگ سبز 4- برچسب مخصوص کلیه دستگاههای متفرقه به رنگ سفید 5- برچسب (No CALIBRATION REQUIRED) NCR مربوط به تجهیزاتی که نیاز به کالیبراسیون ندارند. 6- برچسب (CALIBRATION BEFORE USE) CBU مربوط به تجهیزاتی که به ندرت استفاده میشوند. |
تاریخ: ۱۳۹۱/۱۲/۸ |
![]() |
آشنایی مختصر با مولتی متر دیجیتالی یونی تی UNI-T |
آشنایی مختصر با مولتی متر دیجیتالی یونی تی UNI-T نحوه ی استفاده از مولتی متر در مدار: 1. برای استفاده از ولت متر در مدار، باید آن را به صورت موازی به مدار متصل کنیم. مقاومت درونی ولت متر بسیار زیاد است و تقریباً هیچ جریانی را از خود عبور نمی دهد. 2. برای استفاده از آمپر متر نیز در مدار، باید آن را به صورت سری در مدار متصل کنیم. مقاومت درونی آمپر متر بسیار ناچیز و قابل صرف نظر کردن است. دستگاه های اندازه گیری دیجیتالی مقادیر اندازه گیری شده را به صورت رقم یا ارقام روی صفحه نمایش (Display) نشان میدهند و معمولا واحد کمیت اندازه گیری شده مانند ولت، آمپر، میلی آمپر، درجه سانتیگراد و غیره را نیز به طریق مناسبی نمایش میدهند. از جمله دستگاه های اندازه گیری میتوان به ولت متر، دورشمارها، حرارت سنج و مولتی متر اشاره نمود. مهم ترین مزیت دستگاه های دیجیتالی، دقت کار بالای آن ها و همچنین ساده تر بودن کار با آن ها می باشد. طرز کار مولتی متر دیجیتالی: با دستگاه مولتی متر همگی در درس حرفه و فن دوره ی راهنمایی آشنا شده ایم، پس بدون مقدمه نحوه ی کار با این دستگاه رو ارایه می کنیم. یکی از قسمت های اصلی یک مولتی متر، ولت مترDC آن می باشد. اساس کار یک ولت متر DC دیجیتالی بر مبنای مقایسه است. یعنی ولتاژ اعمال شده به ولت متر ، با یک ولتاژ مرجع (معمولا ۱۰۰ میلی ولت و در بعضی از مولتی مترها، در ولناژ AC ، یک ولت) مقایسه میشود و نتیجه مقایسه به کمک مدارات الکترونیکی و دیجیتالی به صورت ارقام که مبین مقدار ولتاژ DC اعمالی به ولت متر است، روی صفحه نمایش آن ظاهر میگردد. در شمای کلی این دستگاه یک صفحه مدرج به همراه یک selector مشاهده می کنید. همانطور که از اسم آن مشهود است این دستگاه برای اندازگیری کمیت هایی مانند اختلاف پتانیسل- مقاومت- جریان طراحی گردیده. لازم به تذکر است روی دسته سلکتور نشانگری مو جود است که تعیین کننده دامنه کاری در اندازگیری های شما می باشد. یعنی نشان می دهد ولتاژی که شما قصد اندازه گیری آنرا دارید در چه حدودی قرار دارد. مثلاً بین ۱۰-۱۰۰ ولت است یا بین ۱-۱۰ ولت یا …. این حدود ولتاژ را باید خود شما با توجه به ولتاژ منبع تغذیه و مدارها به صورت حدودی بدانید. (این تنظیم دامنه برای مقاومت و جریان هم باید انجام شود.) مولتی متر های امروزی قادر به اندازه گیری ولتاژ ها از چند صد میلی ولت تا ۱۰۰۰ ولت به صورت خودکار هستند و نیازی نیست شما حدود را بدانید و تنظیم کنید، فقط کافیست شما نشانگر را بر روی قسمت ولتاژ قرار دهید. اگر ولتاژ AC بود(مثل برق شهری) بر روی قسمت AC قرار داده و اگر DC بود، بروی قسمت DC قرار می دهیم. اگر هم قصد اندازه گیری مقاومت یا جریان را هم داشتیم، باید نشانگر را بچرخانیم و روی بخش مربوطه قرار دهیم. به این نوع مولتی مترها که به صورت خودکار تنظیم می شوند مولتی رنج یا آُتو رنج میگویند. این دستگاه نیز مانند هر سیستم دیگری دارای دو ترمینال – و + می باشد. برای استفاده صحیح از دستگاه بایستی سیم مشکی را به ترمینال منفی و سیم قرمز را به ترمینال مثبت متصل کنید. حال دکمه Power دستگاه را زده و هر نوع اندازگیری را می توانید شروع کنید. دقت کنید که معمولاً مولتی مترها ۲ پایانه ی قرمز یا + دارند که شما باید با توجه به توضیحات اختصاری ِ زیر آنها پایانه ی مناسب را انتخاب کنید. مثلاً برای اندازه گیری جریان های بیش از چند دهم آمپر باید سیم قرمز را در پایانه ی دیگری قرار دهیم. در این آزمایش قصد داریم مدار روبرو را از لحاظ جریان ، ولتاژ و مقاومت تحلیل کنیم: مقدار مقاومت را از روی کد رنگی آن بخوانید.(یک کیلو اهم) مقدار همین مقاومت را (قبل از اتصال در مدار) با مولتی متر اندازه گیری کنید. این ۲ مقدار باید تقریباً مساوی باشند. حال مدار بالا را ببندید(منبع تغذیه را روی ۵ ولت تنظیم کنید.) جریان مدار را توسط مولتی متر اندازه گیری کنید(نشانگر مولتی متر در قسمت آمپر و در همین موقیعتی که در شکل نشان داده شده باید قرار گیرد.) جریانی که مولتی متر نشان می دهد را یادداشت کنید. حال توسط قانون اهم (V=I*R) جریان مدار را محاسبه کنید. آیا مقدا بدست آمده با چیزی که مولتی متر نشان می دهد مطابقت دارد؟ اگر چنین است آزمایش را با موفقیت انجام داده اید. |
تاریخ: ۱۳۹۲/۶/۳۱ |
![]() |
خصوصیات وسایل و تجهیزات نقشه برداری زیر زمین |
خصوصیات وسایل و تجهیزات نقشه برداری زیر زمین: این وسایل باید سبک، کم حجم، دقیق، دارای نور داخلی، امکان سانتراژ از ایستگاه سقفی، ساده و مقاوم در برابر رطوبت، تغییرات ها، گرد و غبار و ضربه باشند. تارگتها در زیر زمین: از مهمترین تارگتها در زیر زمین شاقولها هستند که کاربردهای بسیار زیادی داشته و به انواع زیر تقسیم می شوند: شاقول ساده، شاقول زنجیره ای، شاقول چاه، شاقول اپتیکی ولیزری. وسایل طول یابی در زیر زمین: 1. مترهای معمولی. 2. مفتولهای مدرج آویزان و (تراز یاب با تئودولیت ) و شاقولهای چاه 3. طول یابهای الکترونیکی (edm) و وسایل جانبی مخصوص آنها برای کار در زیر زمین وسایل اندازه گیری زاویه در زیر زمین: 1. تئودولیت معمولی 2. تئودولیتهای آویزان 3. تئودلیتهای لیزری 4. ژیروتئودولیتها وسایل تراز یابی در زیر زمین: تفاوت دوربین های ترازیاب در زیر زمین در این است که این دوربین ها در برابر سرما، گرما، گرد و غبار، ضربه و.... مقاوم بوده و از دقت بیشتری برخوردارند. این دوربین ها در فواصل کوتاه نیز می توانند اندازه گیری کنند. خصوصیات شاخص در زیر زمین: 1. کوتاه باشد در حد یک و نیم تا سه متر که به صورت کشوئی ارتفاع آن تغییر می کند. 2. سطح آن روشن باشد تا بتوان در تاریکی از آن استفاده کرد. 3. تقسیم بندی آن طوری باشد که بتوان سریع و راحت قرائت کرد. انواع شاخص در زیر زمین: 1. شاخصهای منعکس کننده 2. شاخصهای شفاف یا شیشه ای 3. شاخصهای قابل آویزان وسایل حفاری در زیر زمین: با توجه به این که سه روش برای حفاری در زیر زمین مرسوم است، برای هریک وسایل و تجهیزات خاصی به کار می روند. این روشها عبارتند از: . روش انفجاری 2. ماشین حفاری 3. ماشین آلات ساختمانی نکاتی در مورد بکارگیری شاقول در چاه: 1. آزاد بودن شاقول چاه: برای کنترل آزاد بودن شاقول در چاه حلقه ای را در داخل سیم شاقول کرده و از بالا به طرف پایین رها می کنیم اگر این حلقه به ته چاه رسید شاقول آزاد می باشد و سیم آن در جایی درگیر نیست 2. یا این که پریود اندازه گیری شده را با توجه به پریودهای محاسبه شده برای ارتفاع آن چاه مقایسه کنیم. بایستی این دو مقدار تقریبا با هم برابر باشند. 3. در اثر جریانات هوا و طولانی بودن طول سیم نوسانات پاندولی در شاقول ایجاد می شود که برای برقراری تعادل آن نیاز به دقت بسیاری است. برای برقرار کردن تعادل سریع از بشکه نفت یا روغن سوخته طوری استفاده می کنیم که شاقول در این بشکه قرار گیرد. 4. در نظر گرفتن انحراف شاقول از خط یا امتداد شاقول با توجه به نیروهای گریز از مرکز و نیروی گریدلیس. |
تاریخ: ۱۳۹۲/۶/۳۰ |
![]() |
چرا ارتعاش در ماشین آلات و تجهیزات دوار وجود دارد؟ |
چرا ارتعاش در ماشین آلات و تجهیزات دوار وجود دارد؟ به طور کلی دو نوع نیروی استاتیکی و دینامیکی در ماشین آلات وجود دارد. نیروهای ارتعاش زا از نوع نیروهای دینامیکی هستند که بر اثر وجود کاستی هایی در ماشین ایجاد می شوند. برخی از زمینه های بروز کاستی (اختلاف از حالت ایده آل) عبارتند از: 1. محدودیتهای طراحی 2. محدودیتهای ساخت 3. اشکال در نصب اولیه 4. اشکالات بهره برداری 5. بروز اشکالات در حین تعمیرات از آنجاییکه رسیدن به حالت ایده آل امکان پذیر نیست، همیشه تا حدی لرزش و ارتعاش در ماشین آلات وجود دارد که مجاز شمرده می شود. اما با گذشت زمان و بر اثر بروز اشکالات بعدی، بعضاً ارتعاشات نسبت به حد مجاز افزایش می یابد که با آنالیز و انجام اقدام اصلاحی مناسب، می توان وضعیت را به حالت قبل برگرداند. رابطه زیر میزان ارتعاش ماشین را تعیین می کند: Vibration = Vibratory Force / Impedance نیروهای ارتعاش زا در داخل ماشین و معمولاً در سیستم روتور (یعنی بخش در حال دوران) تولید می شوند. امپدانس از مشخصات هر سیستم مکانیکی و از جمله ماشین آلات دوار است و مسیر انتقال ارتعاش را توصیف می کند. ارتعاشاتی که معمولاً از روی بخش ساکن (استاتور) ماشین آلات و به ویژه از روی هوزینگ بیرینگ اندازه گیری می شود، تحت تأثیر دو پارامتر فوق است. اکنون دو پارامتر فوق (یعنی نیروهای ارتعاش زا و امپدانس) را جداگانه بررسی می کنیم. • نیروهای ارتعاش زا (Vibratory Forces) • برخی از عوامل ایجاد نیروهای ارتعاش زا در ماشین آلات، عبارتند از: • میس الایمنت • نامیزانی جرمی • سایش اجزا و قطعات • نیروهای آئرودینامیکی و هیدرودینامیکی • نیروهای الکترومغناطیسی • تماس قطعات متحرک و ثابت • اصطکاک • امپدانس (Impedance) امپدانس و یا مقاومت مکانیکی در برابر حرکت، از خصوصیات هر سیستم مکانیکی است که سه مؤلفه دارد: 1- جرم 2- سفتی 3- میرایی (دمپینگ) برخی عوامل بدون اینکه از خود نیرویی تولید کنند و تنها از طریق تاثیر بر امپدانس، منجر به تشدید ارتعاش می شوند. مهمترین آنها عبارتند از: لقی مکانیکی تحریک فرکانسهای طبیعی اجزاء (رزونانس) ضعف در فونداسیون و یا شاسی ماشین آلات ضعیف بودن سازه (استراکچر) ارتعاشات به عنوان مشخص کننده وضعیت تجهیزات ارتعاشات هر تجهیز دوار (چه از نظر دامنه و چه از نظر سایر مشخصات ارتعاشات) ارتباط مستقیمی با وضعیت آن دارد و هرگونه تغییر هر چند جزئی در وضعیت تجهیز (از هر نظر) با تغییر در وضعیت ارتعاشات آن همراه خواهد بود. منظور از تغییر در وضعیت تجهیزات چیست؟ تغییر در شرایط بهره برداری تجهیزات بروز اشکال (مکانیکی، الکتریکی، . . . ) در تجهیزات تغییر بار وارد بر تجهیزات لذا اندازه گیری و تحلیل ارتعاشات یکی از تکنیکهای اصلی برای پایش وضعیت (مانیتورینگ) تجهیزات و ماشین آلات دوار به شمار می رود. برخی عیوب قابل شناسایی از طریق تحلیل ارتعاش برخی از عیوبی که به کمک ارتعاش سنجی و تحلیل سیگنال لرزش ماشین آلات شناسایی می شوند: 1. نامیزانی جرمی (آنبالانسی) 2. میس الایمنت (نا هم راستایی) 3. رزونانس (تشدید) 4. لقی مکانیکی 5. خرابی بیرینگ 6. خرابی چرخ دنده 7. خارج از مرکزی 8. شفت خمیده 9. فونداسیون معیوب 10. اشکالات الکتریکی 11. اشکالات آئرودینامیکی و هیدرودینامیکی 12. خرابی کوپلینگ 13. خرابی تسمه و پولی 14. اشکالات پایپینگ 15. اعوجاج پوسته 16. و . . . نکته مهم و کلیدی در عیب یابی از طریق تحلیل ارتعاشات این است که: هر عیبی در تجهیزات دوار، لرزش و ارتعاشی با مشخصات خاص خود (از لحاظ دامنه، فرکانس، فاز و ...) ایجاد می نماید. |
تاریخ: ۱۳۹۲/۶/۲۸ |
![]() |