تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز

بازرگانی تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز دارای جامع ترین سایت تجهیزات اندازه گیری وابزار دقیق ایران عرضه کننده انواع پارتیکل کانتر غبارسنج نویزدوزمتر پاورآنالایزر سختی سنج فلومتر اسیلوسکوپ نیروسنج فشاری و کششی ترموویژن ترموگراف دیتالاگر دما

تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز

بازرگانی تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز دارای جامع ترین سایت تجهیزات اندازه گیری وابزار دقیق ایران عرضه کننده انواع پارتیکل کانتر غبارسنج نویزدوزمتر پاورآنالایزر سختی سنج فلومتر اسیلوسکوپ نیروسنج فشاری و کششی ترموویژن ترموگراف دیتالاگر دما

صوت سنج ، نویزدوزیمتر چیست ؟

صوت سنج ، نویزدوزیمتر چیست ؟

مراحل اندازه گیری و ارزیابی صدا :

1.      تعیین هدف اندازه گیری

2.      گردآوری اطلاعات دقیق از محل اندازه گیری و نحوه ی مواجهه ی کارگر

3.      تعیین روش مناسب اندازه گیری

4.      انتخاب وسیله ی مناسب اندازه گیری

5.      کالیبراسیون

6.      شناخت استاندارد مواجهه  

هدف اندازه گیری :

1.      صنعتی: اندازه گیری یک دستگاه معین برای عیب یابی یا بازرسی فنی

2.      محیطی: تعیین تراز فشار صوت در سطح کارگاه با تعیین منابع اصلی صدا

3.      فردی: برای مشخص کردن میزان مواجهه ی کارگر

4.      کنترلی:تعیین روش و چگونگی کنترل صدا

 


          تعریف صوت :

 صوت شکلی از انرژی است که توسط سازوکار شنوایی قابل تشخیص است و به بیان ساده صوت هر چیزی است که شنیده شود .

محدوده فرکانس قابل درک برای انسان بین 16 – 20000 هرتز است . امواج خارج از این محدوده فرکانسی را مادون صوت و ماوراء صوت می نامند .

سر و صدا شایع ترین عامل زیان آور محیط کار است . حداکثر سر و صدای مجاز در محیط کار در یک شیفت 8 ساعته، 85-90 dB می باشد . صوت بیش از حد مجاز سبب ناشنوایی های حسی، عصبی و یا هر دو می گردد .

از مهمترین مشاغل در معرض خطر ، می توان به کار با ماشین آلات صنعتی ، نساجی ، تولید چوب و الوار و کاغذ ، تولید تنباکو وچرم ، صنعت شیشه گری ، صنعت چاپ ، صنعت حمل و نقل و اتاق های پخت که با بخار گرم کار می کنند اشاره نمود .

Noise Dosimeter که برای تعیین مواجهه فردی کارگر با صدا در محیط کار استفاده می شود. دزیمتری دقیق ترین روش برای اندازه گیری میزان مواجهه می باشد. دقت دزیمتری در این است که در این روش کلیه ی زمان های مواجهه ی کارگر با تراز های مختلف در طول شیفت محاسبه و با استفاده از تراز معادل Leq   دز دریافتی در یک شیفت کاری اندازه گیری می شود. در ساختمان هر دزیمتر از یک میکروفن که روی سینه یا یقه ی کارگر نصب می شودو سیم رابط و پردازشگر و نمایشگر استفاده  می شود.                                                                                                                                                                

اثرات صدا بر انسان

        اثرات سرو صدا دارای جنبه های مختلف می باشد و در قسمت های مختلفی از بدن تاثیر می گذارد که در زیر به آنها اشاره شده است :

·  یکی از آشکارترین و جدی ترین اثرات مواجه با سروصدا ، افت شنوایی Hearing loss است . تماس پیاپی با صدا موجب آسیب عصب شنوایی شده و افت شنوایی عصبی خوانده می شود .

·  اثرات بهداشتی و فیزیولوژیکی غیر شنوایی صدا مانند اثرات عصبی روی فرد  ، اثرات روده ای ، معده ای و ایمونولوژیکی ، خستگی ، سردرد و تحریک پذیری می باشد .

·  طبق برآورد WHB سروصدا روزانه چهار میلیون دلار خسارت وارد می آورد که به اشتباه شنیدن ، فشار ذهنی و خستگی ناشی از صدا مربوط می باشد .

صوت بعنوان یک عامل زیان آور و بیماریزا مطرح می باشد و موضوع پایشهای زیست محیطی عوامل زیان آور در مواد قانونی 55 ، 92 ، 95 قانون کار و 88 و 95 قانون تامین اجتماعی مطرح می باشد .

صدا را می توان از چند دیدگاه بررسی کرد :

1-  دیدگاه ایمنی : صدای بیش از 70 دسی بل می تواند مشکل ایجاد نماید . در یک کارگاه سروصدای حاصل از ماشین آلات می تواند صدای حاصل از یک لیفتراک را پنهان کند و در مکالمه ایجاد مزاحت می نماید.

2-  دیدگاه آسایش : صدا می تواند به عنوان یک عامل فشار انگیز محیطی عمل نماید . لذا روی راندمان فکری و ذهنی کارگران می تواند تاثیر سوء بگذارد و روی بهره وری تاثیر گذاشته و ضریب خطا را افزایش می دهد .

3-  دیدگاه بهداشتی : به طور کلی صدایی بی خطر شمرده می شود که 90 درصد یا بیشتر افرادی که در معرض آن قرار دارند دچار اختلال شنوایی نشوند . افت شنوایی ناشی از سروصدا یک بیماری غیر قابل برگشت و لاعلاج است که فقط با کمکهای شنوایی می توان به میزان مختصری آن را صحت بخشید .

روشهای اندازه گیری صوت :

      روشهای اندازه گیری سروصدا یا بر حسب تغییرات زمان سروصدا می باشد که ماکزیمم و مینیمم سروصدای محیط در ساعات کار مشخص می شود و یا بر حسب توزیع مکانی می باشد که خود شامل موارد زیر است :

1-  روش ایستگاه بندی :

تقسیم کارگاه مورد اندازه گیری به مربع های1*1 ،2*2 ،3*3 ، 4*4، 5*5، که برحسب وسعت کارگاه و نحوه چیدمان دیستگاهها انتخاب می شود و اندازه گیری در مرکز مربع ها انجام می شود . در اندازه گیری صوت در کارگاههای تا 50 متر مربع به نواحی با ابعاد یک متر، کارگاههای تا 100 متر مربع به نواحی با ابعاد 2 متر و کارگاههای وسیعتر را به نواحی با ابعاد حداکثر 5 تر تقسیم بندی می شود ، البته همانطور که گفته شد بصورت انتخابی می باشد . در این اندازه گیری ایستگاههایی  که در آن دستگاه قرار دارد مورد اندازه گیری قرار نمی گیرند . ایستگاهای تعیین شده می باید هر کدام با شماره خاصی مشخص شده باشند تا بتوان به راحتی مورد بررسی قرار داد .

2-  روش Random :

انتخاب اندازه گیری بصورت اتفاقی با فاصله حداقل 0.5 متر از دیوار و 1متر از دستگاه شعاعهای فرض با اندازه 45 درجه از مرکز منبع که در فواصل یک متری بر روی شعاعهای اندازه گیری صورت می گیرد . در پایان نقاط دارای تراز شدت صوت یکسان بهم متصل شده تا مناطق صوتی از یکدیگر مجزا گردند . این روش عموما برای   اندازه گیری سروصدا حول محل کار کارگر مورد استفاده قرار می گیرد .

پس از ایستگاه بندی و مشخص شدن میزان سروصدا در هر ایستگاه در نقشه ترسیم شده از کارگاه با استفاده از 12 استاندارد B.S و ANSI رنگ آمیزی نمود که رنگ آمیزی در سطح کارگاه به ترتیب شامل موارد زیر است که به شرح هر کدام می پردازیم :

- محدوده ایمن (Safe Zone)

در این مناطق صدا از حد مجاز ایمنیdb a  70 کمتر است و در نقشه صوتی سبز رنگ است .

( محدوده ایمن (S.A) db a 70 > SPL – سبز رنگ )

2- محدوده بهداشتی (Hygiene Zone)

در این نواحی صدا در محدوده db a 80 – 70 است و در نقشه صوتی به رنگ آبی است .

3- محدوده هشدار (Warning Zone)

در این مناطق صدا در محدوده db a 90 – 85 است و در نقشه صوتی با رنگ زرد تعیین می گردد .

4- محدوده خطر (Danger Zone)

در این منطق صدا بالاتر از db a90 است و همه موسسات بین المللی این تراز را مخاطره آمیز  می دانند و در نقشه به رنگ قرمز است .

در اندازه گیری محیطی صدا، نکات زیر باید مراعات گردد:

1-    ابتدا کروکی اختصاصی کارگاه را تهیه نمود .

2-    کارگاه را به مربع های مورد نظر تقسیم بندی کرد .

3-    اندازه گیری در مرکز مربع انجام گردد .

4-    مراکزی که بر روی دستگاهها یا وسایل قرار گرفته اند در اندازه گیری حذف شده و نقاط کور محسوب می شوند .

5-  طبق استاندارد ، صدا سنج در ناحیه شنوایی کارگران ( افراد ایستاده ) 160 سانتی متر و در افراد نشسته 120 سانتی متر قرار بگیرد .

6-  زاویه میکروفن با زاویه 45 درجه نسبت به خط عمود و 15 درجه نسبت به خط افقی دور فاصله 50 سانتی از خود قرار بگیرد .

7-  پس از اندازه گیری ، به منظور تعیین چگونگی شرایط توزیع مکانی انرژی صوتی می توان با استفاده از استاندارد BS و ANCI نقشه کارگاه را رنگ آمیزی نمود .

اندازه گیری و ارزیابی صدا

         برای اندازه گیری و ارزیابی صدا ، شناخت کامل نسبت به روشهای اندازه گیری ، خصوصیات محیط کار و چگونگی وضعیت کارگر اهمیت دارد . مهمترین نکاتی که باید قبل از اقدام به اندازه گیری و ارزیابی در نظر گرفته شود شامل موارد زیر است :

هدف اندازه گیری :

1-    اندازه گیری محیطی صدا

2-    اندازه گیری و مشخص نمودن میزان مواجهه کارگر

3-    اندازه گیری بمنظور معین نمودن منابع اصلی تولید صدا

4-    اندازه گیری صدای یک دستگاه معین برای اهداف صنعتی ( مثلا عیب یابی و بازرسی فنی )

5-    اندازه گیری برای مشخص نمودن آنالیز فرکانس

6-    اندازه گیری برای تعیین روش چگونگی کنترل صدا

وسایل اندازه گیری :

         وسایل اندازه گیری براساس نوع هدف متفاوت اند. دستگاه تراز سنج صوت برای اندازه گیری تراز فشار صوت طراحی گردیده است.از دیگر دستگاه ها می توان به noise dosimeter  اشاره کرد که برای تعیین میزان مواجه ی کارگر از آن استفاده می کنند.

ترازسنج صوت ( sound level meter ) :

این دستگاه برای اندازه گیری تراز فشار صوت طراحی گردیده است . هرچند قابلیت و توانایی های ترازسنج های صوتی می تواند متنوع باشد اما به طور کلی هر ترازسنج صوت حداقل دارای سه بخش اساسی است : الف – میکروفن ب – پردازشگر ج - نمایشگر

کار هر میکروفن مبتنی بر اعمال فشار صوت بر سطح دیافراگم آن و ایجاد جریان متناظر الکتریکی است . در پردازشگر بسته به قابلیت دستگاه و نیاز اپراتور ، اطلاعات دریافتی از میکروفن تقویت ، توزین و پردازش شده و در نهایت توسط نمایشگر عقربه ای یا دیجیتال مقادیر نمایش داده می شود .


اجزا تشکیل دهنده تراز سنج صوت :

میکروفن (  Microphone )

میکروفن ها را به چهار گروه اصلی تقسیم می کنند : خازنی ؛ دینامیک ؛ الکتره و کریستالی .

پردازشگر ( processor )

پردازشگر دستگاه تراز سنج شامل تقویت کننده پالس ، کاهش دهنده ، شبکه توزیع فرکانس ، شبکه سرعت پاسخ دستگاه و مدار های محاسب برای منظورهای خاص می باشد .

شبکه توزین فرکانس (Frequency wething )

با توجه به اینکه دستگاه ترازسنج می تواند برای منظورهای مختلفی به کار رود لذا می توان مقادیر تراز فشارسنج را بر اساس شبکه های مختلف توزین فرکانس که در برخی دستگاه ها پیش بینی شده است ، انتخاب نمود .

شبکه A

مقادیر تراز فشار صوت متناسب با حساسیت گوش انسان توزین می گردد . تراز اندازه گیری شده در این وضعیت بر حسب dBA  بیان می گردد . در اندازه گیری صدا به منظور تعیین حدود مواجهه کارگر از این مقیاس استفاده می شود .

شبکه B

 این شبکه  بیان کننده عکس العمل گوش در ترازهای بالاتر از 60 دسی بل است . این شبکه در عمل استفاده چندانی ندارد ولی برای تراز های حدود 85 – 55 دسی بل مناسب است .

 شبکه C

برای اهداف تجزیه فرکانس صوت ، کنترل صدا و تراز های فشار بالاتر از 85 دسی بل استفاده می شود . همچنین بر اساس نظر ACGIH (2002) برای تعیین حدود سقفی تراز فشار پیک صدای کوبه ای نیز از این شبکه استفاده می گردد .

شبکه D

این شبکه در بررسی صدای ترافیک وسایل حمل و نقل هوایی استفاده می گردد و اثرات تشدیدی گوش در فرکانس های بااتر از 1000 هرتز را به خوبی لحاظ می کند .

شبکه lin

در این شبکه مقادیر تراز فشار صوت در فرکانس های مختلف توسط دستگاههای ترازسنج صوت بدون تغییر در کمیت نمایش داده می شود . اندازه گیری صدا در این شبکه برای اهداف کنترل صدا و یا اهداف صنعتی کاربرد دارد

 شبکه پاسخ دستگاه :

اصوات مختلف اعم از یکنواخت ، متغیر و کوبه ای در طول زمان تداوم خود دارای تغییرات دامنه فشار بوده و این تغییرات در برخی از آنها لحظه ای است . برای اندازه گیری انواع صدا نمی توان حساسیت عکس العمل زمانی دستگاه را یکسان در نظر گرفت . در دستگاه های تراز سنج برای هر نوع صوت از یک سرعت متناسب استفاده می شود که شامل موقعیت slow برای صدای یکنواخت یا منابع صوتی ساکن بوده و حساسیت دستگاه در حد یک ثانیه برای درک تغییرات دامنه ی صدا می باشد . موقعیت fast برای اندازه گیری تراز فشار صوت منابع متحرک یا اصوات متغیر با زمان و نوبتی متناسب بوده و دستگاه تغییرات سریع دامنه در حد میلی ثانیه را نیز درک می کند ، موقعیت Impulse یا  Impact برای اندازه گیری اصوات کوبه ای یا ضربه ای مناسب بوده و دستگاه ترازسنج تغییرات دامنه صدا در حد میکرو ثانیه را درک می نماید . در برخی دستگاه ها یک قابیت با عنوان Peak برای سرعت های بالا نیز پیش بینی شده است ( دستگاه های مارک quest ) که سرعت پاسخ آن بین Fas و Imp می باشد .

نمایشگر (  Display) :

نمایبشگر دستگاه تراز سنج صوت می تواند عقربه ای ، دیجیتال ، نوار نورانی و یا نقطه نوری باشد . دقت اندازه گیری و قرائت در نوع دیجیتالی بیشتر بوده و از این نقطه نظر ارجهیت دارد .

کالیبراسیون تراز سنج صوت :

برای اطمینان از صحت کار اندازه گیری توسط ترازسنج صوت لازم است ابتدا آن را با یک مولد صوتی استاندارد کالیبره کرد . این مولد کالیبراتور استاندارد یا پیستون فون است . این دستگاه فرکانسهای معینی مثلا 1 kHz  یا 250Hz تراز معینی از صوت خالصی برابر 94 یا 114 دسی بل تولید می کند . کالیبراسیون به دو صورت داخلی و خارجی انجام می   گیرد .

کالیبراسین داخلی :

برخی دستگاههای تراز سنج می توانند مدارهای داخلی خود را غیر از میکروفون به صورت داخلی کالیبره نمایند . این عمل بدون استفاده از کالیبراتور و با استفاده  از خصوصیات  خود ددستگاه صورت می گیرد .

کالیبراسیون خارجی :

برای این کار با استفاده از کالیبراتور استاندارد و توجه به دستورالعمل دستگاه تراز سنج ، کالیبراتور روشن شده وتراز فشار صوت اندازه گیری می گردد سپس عدد نمایش داده شده توسط نمایشگررا با استفاده از پیچ تعبیه شده روی دستگاه به عدد تراز فشار کالیبراتور می رسانیم

.............

صوت سنج دیجیتال
صوت سنج قابل حمل
صوت سنج قلمی
صوت سنج پیشرفته
آنالایزر صدا
صداسنج قابل حمل
صداسنج قلمی
صداسنج پیشرفته
کالیبراتور صوت
صوت سنج حافظه دار
صوت سنج آموزشی
صوت سنج ضد ضربه
کالیبراتور صوت حافظه دار
کالیبراتور صدا
صداسنج حافظه دار
صداسنج آموزشی
صداسنج ضد ضربه
کالیبراتور صدا خاص
دوزیمتر صدا آموزشی
دوزیمتر صدا پیشرفته
نویز سنج قابل حمل
نویزدوزیمتر قلمی
دوزیمتر صدا تک کاناله



تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز

ابزاراندازه گیری برق والکترونیک

تجهیزات آموزشی وآزمایشگاهی

اندازه گیری پارامترهای شیمیایی

تجهیزات وابزارآلات دقیق ابعاد

تجهیزات نقشه برداری وعمران

تجهیزات کشاورزی ودامداری

پارامترهای اندازه گیری فیزیکی

ترمووِیژن و ویدئوبروسکوپ

تجهیزات اندازه گیری تابلوئی

آزمایشات غیرمخرب NDT

تجهیزات بهداشت حرفه ای

تست وکنترل کیفیت مایعات

تجهیزات گروه مکانیک

دیتالاگر، ترموگراف

تجهیزات هواشناسی

ابزاردقیق وکنترل

برق صنعتی

……………………………………

 

شرکت تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز

تامین کننده و پخش برندهای :

ADDITEL , APRESYS  , BENTECH , BESTONE , CEM , DAKOTA , DALI , DELTA , DRAMINISKI , EBRO , ELCOMETER , ENGIUS , EXTECH , FARMEX , FLIR , FLUKE , GE , G-SUN , G-WON , HIGH REACH , HIOKI , HONEYWELL , INSIZE , INTERKUS , IRAYTEK , IRTECH , IRTEK , KEHUI , KIMO , KYORITSU , LUTRON , MASTECH , MEGGER , MERIAM , MERLER , METTREL , MICSIG , MITECH , MONARCH , NEC , OLYMPUS , PINTECH , POLYGAN , POLYGON , POPULAR , RAYTEK , RIGOL , SATIR , SBS , SENSE , SIGLENT , SINO , SKC , SKYRAY , STARMETER , TEST , TESTO , T-MEASURMENT , TSI , TWINTEX , UNI-T , ZOGLAB ,KIMO , DALI , METONE , ALPHALAB , ROHDE

 

برندهای جدید در زمینه تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق:

endress+hauser , abb , Ashcroft , baluff , burkert , danfoss , gedruck , kobold , krohne , omega , EMERSON , rosemount, FISHER  , sick , siemens , wika , yokogawa , tecfluid , vega , novafima , mecon , hontztsch , dwyer , bopp&Reuther , AB ,Az , Aten , shinigava

……………………………………

 

شرکت بین المللی تجهیزات اندازه گیری و ابزاردقیق بهروز

 

عرضه کننده انواع تجهیزات فیزیکال شامل :

 دورسنج – تاکومتر – استروب اسکوپ ,ترمومتر – حرارت سنج – پیرومتر ,رطوبت سنج غلات – رطوبت سنج چوب – رطوبت سنج علوفه – رطوبت سنج جامدات و ... ,نیروسنج – لودسل - وزنه کششی – توان سنج ,سختی سنج – زبری سنج – صافی سنج ,ضخامت سنج رنگ و لعاب – ضخامت سنج فلزات ,فلومتر – سرعت سنج باد – بادسنج  ,صوت سنج - نویز دوزیمتر – صداسنج – هات وایر   ,گشتاور سنج – ترک متر ,فشارسنج – خلاء سنج – وکیوم متر ,لوکس متر – یو وی لایت متر – یو وی متر – نورسنج – کندل متر – لومیانس متر – لومینومتر – ,لایت متر – فلوکس متر ,لرزش سنج – جابجایی سنج – ویبرو متر – ارتعاش سنج  ,آنالایزر رنگ – تست رنگ – تست کشش – تست ضربه – تست فشار ,دوربین حرارتی – ترموویژن – دوربین آتش نشانی – دوربین مادون قرمز- ویدئو بروسکوپ ,هند پمپ – ترانسمیتر – سطح سنج – هیدرولیک و پنوماتیک – مکاترونیک ,کوره کالیبراسیون ,غبارسنج – پارتیکل کانتر ,کالیبراتور صوت ، کالیبراتور فشار ، کالیبراتور دما ,متر لیزری – تراز لیزری ,زاویه سنج ,تراکم سنج آسفالت , دیتالاگر بتن ,کیفیت سنج بتن ,دیتالاگر – ترموگراف ,سنکروسکوپ ,فتوسل , فلوتر , رادیوگرافی صنعتی , عیب یاب التراسونیک , تست ذرات مغناطیسی ,جریان گردابی ,گیج های جوشکاری

 

عرضه کننده انواع تجهیزات شمیکال شامل :

انواع کدورت سنج – اسپکتروفتومتر – فتومتر  , طیف سنج  , انواع کیت تست محلول , سرنگ بافر و محلول بافر و پاک کننده ها , رفرکتومتر سختی سنج و شوری سنج , کنداکتیویتی متر – PH متر – اسیدسنج, کلر سنج – اکسیژن متر و تجهیزات جانبی , عمق سنج – سطح سنج  , پلاریمتر – قطبش سنج , کنترل و مانیتورینگ گاز ,هشدار و آلارم دهنده نشت گاز ,نشت یاب گاز و آنالایزر گاز ,آنالایزر گازهای خروجی دودکش ,حمام التراسونیک ,آنالایزر شیر ,تست مایعات نافذ

 

عرضه کننده انواع تجهیزات الکتریکال شامل :

فازمتر القائی  , مولتی متر – اهم متر – آوومتر  ,میگر - تستر عایق  , ارت سنج – ارت تستر  , کلمپ آمپرمتر – مولتی متر کلمپی  , LCR متر  , فرکانس متر , میلی اهم متر – میلی آمپرمتر , تستر کابل و شبکه – فازیاب – فایندر – زوج یاب , وات متر – توان سنج , RST متر – توالی سنج , تستر باتری – ظرفیت سنج , جعبه خازن رومیزی – آداپتور , ردیاب برق – تستر برق , گوس متر – تسلا متر , ترازوی الکترونیکی , کیف ابزار , ژنراتور , خازن سنج , پاورآنالایزر – هارمونیک آنالایزر , تایمر , اسیلوسکوپ , فانکشن ژنراتور - پترن ژنراتور , میکروسکوپ دیجیتال , کالیبراتور ولتاژ – کالیبراتور جریان , میز آزمایشگاه  ,فتوسل , کنتاکتور , اینورتر , فیوز , انواع رله  , حفاظت موتور دیجتالی , کلید محافظ جان و کلید خشک , کسینوس فی متر ها , کانترها و شمارنده ها

 

……………………………………

 

در حال حاضر شرکت بهروز بهترین تامین کننده ،عامل خرید و فروش و توزیع کننده دقیق ترین و با کیفیت ترین تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق می باشد که با توجه به سوابق درخشان این شرکت ارزانترین قیمت ها در انحصار این شرکت است .شرکت بهروز در حال حاضر جزو بهترین و برترین مرکز های خرید و فروش ایران و خاور میانه است .همچنین این شرکت برای رضایت بیشتر خریداران محترم نهایت تلاش خود را بکار گرفته تا بهترین و فوق العاده ترین  محصولات را در کمترین زمان ممکن ارائه دهد.همچنین می توانید لیست قیمت در سایت فروشگاهی بهروز www.btmco24.com و ویژگی های انواع محصولات وتجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق را در سایت بهروز www.btmco.ir مشاهده نمایید .

 

تلفن :                  7-05138487780                          

فکس:                     02189789992                          

موبایل :                  09153213141                      

وب سایت : btmco.ir               www.

www. btmco24.com                      

وبلاگ  :                 btmco.blogfa.com                  

ایمیل  :  behrooz_tools@yahoo.com

شماره سامانه پیام کوتاه : 3000990071

آدرس : مشهد – خیابان سنایی – میدان صاحب الزمان (عج) – پلاک 11

 

 

آشنایی با میگر و اطلاعاتی درباره آن

آشنایی با میگر و اطلاعاتی درباره آن

میگر



اندازه گیری عایق کابل ها مخصوصا کابل های زیرزمینی که به علت نفوذ آب در گذر زمان با کاهش مقاومت عایق بین سیم ها باعث جریان نشتی و افت ولتاژ می شوند از اهمیت ویژه ای بر خوردار است .در نسل اولیه میگرها از ژنراتور دستی جهت تولید ولتاژ مورد نیاز استفاده می شد ولی اکنون با نسل جدید میگرها مشکل های گذشته حل شده است . امکان تعیین ولتاژ مورد نیاز از 50 ولت تا 20 کیلو ولت ، مقاومت 50 ترا اهم ، امکان زمان بندی برای تعیین زمان مورد نیاز تست ، امکان زمان بندی ترکیبی برای تعیین دو نوع ولتاژ متفاوت در دو زمان پیوسته برای تست های پیشرفته ، دارای خروجی DC و همچنین اتصال به کامپیوتر امکاناتی است که در این دستگاه ها گنجانده شده است.در برخی مدل ها نیز امکان ذخیره اطلاعات به صورت دیتالاگر نیز برای ثبت میزان ولتاژ اعمالی و تغییرات مقاومت کابل دز زمان هی مختلف نیز وجود دارد.

برای استفاده از میگر ها موارد زیر باید رعایت شود:

اخطار : کاربر باید با نوع عملکرد دستگاه آشنایی کامل داشته باشد در غیر این صورت احتمال خطر برای کاربر امکان پذیر است بنابراین برای جلوگیری از شوک الکتریکی حتما تمامی نکات ایمنی ذکر شده در دستگاه را رعایت نمایید .

خطر : از ولتاژهای 1000 VDC و 750 AC استفاده نکنید .

-  در اطراف محیط هایی که نشت گاز , مواد منفجره , گازهای احتراق , محیط مرطوب و یا دارای گرد و غبار از دستگاه استفاده نکنید .

-  هرگز در محیط مرطوب استفاده نکنید .

-  هنگام استفاده از جکهای تست مراقب انگشتان خود باشید تا به قسمت فلزی اتصال نداشته باشد .

-  هرگز بدون در پوش های عایق از دستگاه استفاده نکنید .

-  قبل از تست , حتما مطمئن باشید که در مدار جریانی وجود ندارد .

-  از دسنگاه هنگامی به درستی کار نمی کند استفاده نکنید یا زمانی که عایق روی سیم های اتصال دستگاه از بین رفته اند .

-  هنگام کار با ولتاژ V rms 30 ,V AC  42  و 60 V DC بسیار مراقب باشید زیرا احتمال شوک الکتریکی زیاد است .

-  بعد از تست عایق حتما بار الکتریکی مدار را تخلیه کنید .

-  باطری دستگاه را هنگامیکه در محیط مرطوب قرار دارد تعویض نکنید .

-  اطمینان حاصل کنید که پین های اتصالی به دستگاه کاملا محکم در جای خود قرار گرفته اند .

-  هنگام اندازه گیری مقاومت عایق همه منابع قدرت را از مدار حذف کنید و بار الکتریکی را تخلیه کنید .

-  هنگامی که علامت باطری روی صفحه نمایش ظاهر می شود از دستگاه استفاده نکنید .

-  هنگامی که برای مدت طولانی از دستگاه استفاده نمی کنید باطری آنرا خارج کنید .

-  دستگاه را در دمای بالا , رطوبت , محیط های قابل انفجار , قابل استعمال , و محیط های دارای میدان مغناطیسی بالا قرار ندهید .

روش اندازه گیری :

اندازه گیری ولتاژ

احتیاط: در هنگام اندازه گیری ولتاژ های بالا با احتیاط عمل کنید .

برای جلوگیری آسیب رساندن به خود یا دستگاه لطفا ولتاژهای بالای 750 AC   و 1000 DC  را با این دستگاه اندازه گیری نکنید .

برای اندازه ولتاژ طبق شکل و مراحل زیر انجام دهید

1-      ابتدا نوع ولتاژ AC  یا DC  را با فشردن کلید مناسب انتخاب کنید .

2-       سیم قرمز را به قسمت V  و سیم دیگر را به ترمینال Com وصل کنید و سیم های رابط به جک های سوسماری وصل کنید .

3-      هنگامی سیم قرمز ولتاژ منفی وصل باشد علامت منفی (-) روی نمایشگر ظاهر می شود .

هنگامی که اندازه گیری ولتاژ کامل شد اتصالات بین پراپ های تست و مدار زیر تست را قطع کنید .


اندازه گیری عایق :

احتیاط :

- هنگام اندازه گیری عایق مقاومتی تمام منابع قدرت و دستگاه های متصل را جدا کنید.

- هرگز پراپ های دستگاه را در ولتاژ بالا به یکدیگر اتصال کوتاه نکنید.

- هرگز در موارد زیر بیش از 10 ثانیه اقدام به اندازه گیری نکنید.

رنج ولتاژ 100 ولت در مقاومت کمتر از 500 kΩ

رنج ولتاژ 250 ولت در مقاومت کمتر از 1MΩ

رنج ولتاژ 500 ولت در مقاومت کمتر از 2MΩ

رنج ولتاژ 1000 ولت در مقاومت کمتر از 5MΩ

- بعد از اینکه اندازه گیری کامل شد با مدار تماس مستقیم نداشته باشید ممکن است در مدار جریان الکتریکی ذخیره شده باشد و باعث شوک الکتریکی گردد .

- تماس با جک های سوسماری حتی بعد از اتمام اندازه گیری نداشته باشد .

برای اندازه گیری مقاومت عایق ( طبق شکل پایین در صفحه قبل ) از روش زیر پیروی کنید :

1-      کلید Ho را فشار دهید و میزان مقاومت را انتخاب کنید .

2-       با کلیدهای pq رنج ولتاژ را انتخاب کنید .

4-      سیم قرمز را به قسمت LINE سیم مشکی را به EARTH متصل کنید .

5-      سیم را به پراپ های سوسماری متصل کنید .

6-      رنج مقاومت عایق را انتخاب کنید .

a) اندازه گیری تداوم :

- کلید TIME را فشار دهید علامت TIME روی نمایگر نمایش داده می شود .

- کلید TEST را برای یک ثانیه فشار دهید تا دستگاه آماده اندازه گیری مقاومت عایق شود .

- چون علامت   شروع به چشمک زدن می کند و بعد از طی شدن زمانی که تعیین کرده اید دستگاه قطع می کند .

- هنگامی که اندازه گیری به اتمام رسید کلید TEST   را دوباره فشار دهید .

b)اندازه گیری با زمان :

- کلید TIME را فشار دهید تا دستگاه به حالت اندازه گیری با زمان برود که علامت TIME1 روی نمایشگر ظاهر می شود با کلید tu می توان زمان مورد نظر را منظم کرد از 5 ثانیه تا 29 دقیقه و3 ثانیه قابل تنظیم است .

- با زدن کلید TEST علامت TIME1p  روی نمایشگر ظاهر می شود .

- هنگامیکه زمان تعیین شده به پایان برسد دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود .

C) کلید polarization :

- کلید TIME را فشار دهید با کلیدهای tu میزان زمان لازم را تعیین کنید .

- دوباره کلید TIME را دوباره فشار دهید روی نمایشگر علامت TIME PI نمایش داده می شود با کلیدهای tu زمان را تعیین کنید .

- حال کلید TEST را یک ثانیه نگه دارید .

- ابتدا علامت TIME1 روی نمایشگر نمایان شده و علامت  هر 0.5 ثانیه خاموش , روشن می شود تا زمانیکه زمان TIME1 به پایان برسد .

سپس علامت TIME2 روی نمایشگر نمایان می شود و علامت  هر 0.5 ثانیه خاموش , روشن می شود تا زمانیکه زمان دوم به پایان برسد

-     هنگامیکه از دو مدت زمان استفاده می کنید زمانیکه هردو تایمر به اتمام رسید با کلیدهای tu می توانید مقادیر هر دو زمان و کل زمان تست را روی نمایشگر نشان می دهد .

اگر زمان های تایمر را 3 دقیقه یا 3 ثانیه و 1 دقیقه برای برنامه های زمانی در حالت polarization انتخاب کرده باشید زمانیکه کار انجام شد عددی که دستگاه به نام PI روی نمایشگر نشان می دهد طبق جدول صحت کابل و دستگاهی که تست شده است را مشخص می شود .

1 یا کمتر

1 تا 2

2 تا 4

4 یا بیشتر

PI

خیلی بد

خطرناک

خوب

خیلی خوب

استاندارد

 

 عملکرد مقایسه :

کلید COMP را فشار دهید تا به ویژگی مقایسه وارد می شوید و COMP روی نمایشگر ظاهر می شود.

با زدن کلید tu میزان مقاومت را تعیین کنید حداقل مقدار یک مگا اهم و حداکثر مقاومت بستگی به حداکثر ولتاژ دارد

- سپس کلید TEST را یک ثانیه فشار دهید

- اگر NG روی نمایشگر ظاهر شود مقدار مقاومت از رنج اندازه گیری دستگاه کمتر است .

- و در بقیه حالت ها علامت Good  روی نمایشگر ظاهر میشود .

 

http://btmco.ir/products.aspx?catid=16

 

........................

 

های پات
اندازه گیر مقاومت
مولتی میگر
میگر کاربردی
میگر عقربه ای
دستگاه تست عایق
میگر تست ولتاژ
تستر زمین
megger
میگر تست خطوط

 

 

.........................

 

تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز

ابزاراندازه گیری برق والکترونیک

تجهیزات آموزشی وآزمایشگاهی

اندازه گیری پارامترهای شیمیایی

تجهیزات وابزارآلات دقیق ابعاد

تجهیزات نقشه برداری وعمران

تجهیزات کشاورزی ودامداری

پارامترهای اندازه گیری فیزیکی

ترمووِیژن و ویدئوبروسکوپ

تجهیزات اندازه گیری تابلوئی

آزمایشات غیرمخرب NDT

تجهیزات بهداشت حرفه ای

تست وکنترل کیفیت مایعات

تجهیزات گروه مکانیک

دیتالاگر، ترموگراف

تجهیزات هواشناسی

ابزاردقیق وکنترل

برق صنعتی

……………………………………

 

شرکت تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز

تامین کننده و پخش برندهای :

ADDITEL , APRESYS  , BENTECH , BESTONE , CEM , DAKOTA , DALI , DELTA , DRAMINISKI , EBRO , ELCOMETER , ENGIUS , EXTECH , FARMEX , FLIR , FLUKE , GE , G-SUN , G-WON , HIGH REACH , HIOKI , HONEYWELL , INSIZE , INTERKUS , IRAYTEK , IRTECH , IRTEK , KEHUI , KIMO , KYORITSU , LUTRON , MASTECH , MEGGER , MERIAM , MERLER , METTREL , MICSIG , MITECH , MONARCH , NEC , OLYMPUS , PINTECH , POLYGAN , POLYGON , POPULAR , RAYTEK , RIGOL , SATIR , SBS , SENSE , SIGLENT , SINO , SKC , SKYRAY , STARMETER , TEST , TESTO , T-MEASURMENT , TSI , TWINTEX , UNI-T , ZOGLAB ,KIMO , DALI , METONE , ALPHALAB , ROHDE

 

برندهای جدید در زمینه تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق:

endress+hauser , abb , Ashcroft , baluff , burkert , danfoss , gedruck , kobold , krohne , omega , EMERSON , rosemount, FISHER  , sick , siemens , wika , yokogawa , tecfluid , vega , novafima , mecon , hontztsch , dwyer , bopp&Reuther , AB ,Az , Aten , shinigava

……………………………………

 

شرکت بین المللی تجهیزات اندازه گیری و ابزاردقیق بهروز

 

عرضه کننده انواع تجهیزات فیزیکال شامل :

 دورسنج – تاکومتر – استروب اسکوپ ,ترمومتر – حرارت سنج – پیرومتر ,رطوبت سنج غلات – رطوبت سنج چوب – رطوبت سنج علوفه – رطوبت سنج جامدات و ... ,نیروسنج – لودسل - وزنه کششی – توان سنج ,سختی سنج – زبری سنج – صافی سنج ,ضخامت سنج رنگ و لعاب – ضخامت سنج فلزات ,فلومتر – سرعت سنج باد – بادسنج  ,صوت سنج - نویز دوزیمتر – صداسنج – هات وایر   ,گشتاور سنج – ترک متر ,فشارسنج – خلاء سنج – وکیوم متر ,لوکس متر – یو وی لایت متر – یو وی متر – نورسنج – کندل متر – لومیانس متر – لومینومتر – ,لایت متر – فلوکس متر ,لرزش سنج – جابجایی سنج – ویبرو متر – ارتعاش سنج  ,آنالایزر رنگ – تست رنگ – تست کشش – تست ضربه – تست فشار ,دوربین حرارتی – ترموویژن – دوربین آتش نشانی – دوربین مادون قرمز- ویدئو بروسکوپ ,هند پمپ – ترانسمیتر – سطح سنج – هیدرولیک و پنوماتیک – مکاترونیک ,کوره کالیبراسیون ,غبارسنج – پارتیکل کانتر ,کالیبراتور صوت ، کالیبراتور فشار ، کالیبراتور دما ,متر لیزری – تراز لیزری ,زاویه سنج ,تراکم سنج آسفالت , دیتالاگر بتن ,کیفیت سنج بتن ,دیتالاگر – ترموگراف ,سنکروسکوپ ,فتوسل , فلوتر , رادیوگرافی صنعتی , عیب یاب التراسونیک , تست ذرات مغناطیسی ,جریان گردابی ,گیج های جوشکاری

 

عرضه کننده انواع تجهیزات شمیکال شامل :

انواع کدورت سنج – اسپکتروفتومتر – فتومتر  , طیف سنج  , انواع کیت تست محلول , سرنگ بافر و محلول بافر و پاک کننده ها , رفرکتومتر سختی سنج و شوری سنج , کنداکتیویتی متر – PH متر – اسیدسنج, کلر سنج – اکسیژن متر و تجهیزات جانبی , عمق سنج – سطح سنج  , پلاریمتر – قطبش سنج , کنترل و مانیتورینگ گاز ,هشدار و آلارم دهنده نشت گاز ,نشت یاب گاز و آنالایزر گاز ,آنالایزر گازهای خروجی دودکش ,حمام التراسونیک ,آنالایزر شیر ,تست مایعات نافذ

 

عرضه کننده انواع تجهیزات الکتریکال شامل :

فازمتر القائی  , مولتی متر – اهم متر – آوومتر  ,میگر - تستر عایق  , ارت سنج – ارت تستر  , کلمپ آمپرمتر – مولتی متر کلمپی  , LCR متر  , فرکانس متر , میلی اهم متر – میلی آمپرمتر , تستر کابل و شبکه – فازیاب – فایندر – زوج یاب , وات متر – توان سنج , RST متر – توالی سنج , تستر باتری – ظرفیت سنج , جعبه خازن رومیزی – آداپتور , ردیاب برق – تستر برق , گوس متر – تسلا متر , ترازوی الکترونیکی , کیف ابزار , ژنراتور , خازن سنج , پاورآنالایزر – هارمونیک آنالایزر , تایمر , اسیلوسکوپ , فانکشن ژنراتور - پترن ژنراتور , میکروسکوپ دیجیتال , کالیبراتور ولتاژ – کالیبراتور جریان , میز آزمایشگاه  ,فتوسل , کنتاکتور , اینورتر , فیوز , انواع رله  , حفاظت موتور دیجتالی , کلید محافظ جان و کلید خشک , کسینوس فی متر ها , کانترها و شمارنده ها

 

……………………………………

 

در حال حاضر شرکت بهروز بهترین تامین کننده ،عامل خرید و فروش و توزیع کننده دقیق ترین و با کیفیت ترین تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق می باشد که با توجه به سوابق درخشان این شرکت ارزانترین قیمت ها در انحصار این شرکت است .شرکت بهروز در حال حاضر جزو بهترین و برترین مرکز های خرید و فروش ایران و خاور میانه است .همچنین این شرکت برای رضایت بیشتر خریداران محترم نهایت تلاش خود را بکار گرفته تا بهترین و فوق العاده ترین  محصولات را در کمترین زمان ممکن ارائه دهد.همچنین می توانید لیست قیمت در سایت فروشگاهی بهروز www.btmco24.com و ویژگی های انواع محصولات وتجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق را در سایت بهروز www.btmco.ir مشاهده نمایید .

 

تلفن :                  7-05138487780                          

فکس:                     02189789992                          

موبایل :                  09153213141                      

وب سایت : btmco.ir               www.

www. btmco24.com                      

وبلاگ  :                 btmco.blogfa.com                  

ایمیل  :  behrooz_tools@yahoo.com

شماره سامانه پیام کوتاه : 3000990071

آدرس : مشهد – خیابان سنایی – میدان صاحب الزمان (عج) – پلاک 11


 

 

آموزش تست ذرات مغناطیسی Magnetic Particle Test

آموزش تست ذرات مغناطیسی         Magnetic Particle Test

          روش تست ذرات مغناطیسی جهت آشکار سازی عیوب سطحی و نزدیک به سطح مواد مغناطیس شونده (فرومغناطیسی) بکار می رود .


 ذرات مغناطیسی

یعنی دانه های بسیار ریز پودر آهن نرم  ( در حدود 3 تا 200 میکرون ) که قابلیت جذب شدن توسط میدان مغناطیسی را دارد .

تئوری :

میدان مغناطیسی بطور طبیعی در سطح وزیرسطح  فضای پیرامون جاری می شود اگر شدت میدان را طوری تنظیم کنیم که در سطح پیرامون کم باشد ، بعلت اثر پوسته وخارج شدن خطوط میدان از  سطح انتهایی عمود بر میدان و وارد شدن خطوط میدان از سطح ابتدایی عمود بر میدان در لبه های ابتدا و انتهای قطعه فوران میدان مغناطیسی خواهیم داشت .

اگر در سطح و زیر سطح پیرامون ، درچهت غیر موازی بر امتداد انتشار خطوط مغناطیسی ، ناپیوستگی وجود داشته باشد به دلیل اثر پوسته ٬ نشت میدان مغناطیسی و اینکه نا پیوستگی ، دو سطح با قطب های غیر همنام می باشند این نشتی به شکل پل مغناطیسی در محل ناپیوستگی بوجود می آید .اگرذرات مغناطیسی روی چنین سطحی پاشیده شود جذب میدان نشتی پل مغناطیسی در محل ناپیوستگی خواهد شد و آن را قابل رویت می کند .

تعاریف مغناطیسم :

مـاده مغنـاطیسی

 مواد مغناطیسی مانند آهن و نیکل و کبالت و بعضی آلیاژهای آنها جذب آهن ربا می گردند و یک میدان مغناطیسی اطراف آنها ایجاد می شود . هر مغناطیس دو قطب مثبت (+) و منفی (-) دارد. قطبهای مغناطیسی هم نام یکدیگر را دفع و قطبهای مغناطیسی غیرهمنام یکدیگر را جذب می کنند. مواد فرومغناطیسی موادی هستند که بشدت جذب میدان مغناطیسی میگردند. آنها را میتوان تبدیل به مغناطیس نمود و آزمایش پودر مغناطیسی برروی آنها انجام داد. مواد فرومغناطیسی در نهایت دارای یک قطب شمال و یک قطب جنوب می گردند.

 

میدان مغناطیسی

          هر ماده مغناطیسی شده دارای دو قطب مثبت و منفی است و همچنین اطراف ماده مغناطیسی شده میدان مغناطیسی که شامل خطوط میدان است وجود دارد. نام دیگر خطوط میدان Magnetic Flux Lines (خطوط شار مغناطیسی) می باشد .

 این خطوط را میتوان با قراردادن یک آهن ربا در زیر یک صفحه کاغذ که روی آن براده آهن وجود دارد ترسیم کرد .

این خطوط از قوانین زیر تبعیت می نمایند:

-              جهت قراردادن شار مغناطیسی از قطب شمال به جنوب در خارج ماده مغناطیسی و از جنوب به شمال در داخل آن است.

-              خطوط شار مغناطیسی همدیگر را قطع نمی نمایند.

-              بطور جانبی یکدیگر را دفع می کنند.

-              در یک وضعیت کششی هستند.

-              جائیکه شدت میدان مغناطیسی بزرگتر است خطوط نیروی بیشتری موجود است.

فلوی مغناطیسی :

         مجموعه کل خطوط مغناطیسی موجود در یک میدان مغناطیسی را بنام فلوی مغناطیسی می نامیم.

چگالی میدان مغناطیسی :

          مقدار شار یا فلوی مغناطیسی در واحد سطح مقطع که شار را قطع کند چگالی میدان مغناطیسی گویند و واحد آن تسلا می باشد که جانشین گوس شده است (تسلا 1 = 10000گوس) و آنرا با B  نشان می دهند.

نیروی محرکه مغناطیسی :

 نیروی کلی که تمایل به ایجاد فلوی مغناطیسی در یک مدار آهن ربائی دارد را نیروی محرکه مغناطیسی می نامند  و مقدار آن از حاصلضرب شدت جریان در تعداد حلقه های سیم پیچ به دست می آید.   و آن را با Ө نشان می دهیم .

 Ө = I. N                                                             

 I   شدت جریان بر حسب آمپر و N   تعداد دور سیم پیچ و Ө نیروی محرکه مغناطیسی بر حسب آمپر دور می باشند.

 مدار آهنربائی در تست ذرات مغناطیسی به دو صورت می باشد سیم پیچ یا عبور جریان از یک هادی و نیروی محرکه مغناطیسی در اولی بر حسب آمپر در تعداد دور سیم پیچ و در دومی بر حسب  آمپر در یک دور  محاسبه می گردد .

اندازه شدت میدان مغناطیسی :

  از تقسیم نیروی محرکه مغناطیسی ( Ө) به طول متوسط خطوط میدان (L ) بدست می آیدو با H   نمایش داده می شود و واحد آن آمپر بر متر است.                                                                                                                                                    H = IN / L

در تست ذرات مغناطیسی اگر نیروی محرکه پیچه چنبره بسته باشد  مثل یوک دستی L به طول متوسط خطوط میدان مسیر وسط هسته در چنبره بسته می باشد گفته می شود . و اگر نیروی محرکه عبور جریان باشد L به طول خطوط میدان درمحیط سطح مقطع گفته می شود .

این واحد در تست ذرات مغناطیسی کیلو آمپر بر متر( KA / M ) می باشد که برابر با 10 آمپر بر سانتیمتر است A /Cm ضربدر ۱۰ ، مقدار آن برابر است با 2 تا 5 واین مقدار ساده می شود به 20 تا 50 آمپر بر سانتیمتر 20 ~50 A/Cm بوسیله دستگاه F S M این مقدار اندازه گیری می شود .

 

مغناطیسی کردن و اثر ناپیوستگی های مواد :

 

 جهت میدان مغناطیسی در یک مدار الکترومغناطیسی بستگی به جهت جریان در آن مدار داشته و خطوط میدان همیشه بر امتداد جریانی که از یک رسانا می گذرد عمود می باشد. رابطه بین جهت میدان و جریان نیز از روی قانون ساده انگشتان دست راست تعیین می شود.

جریانی که از یک ماده رسانای مستقیم مثل سیم یا میله میگذرد؛ در حول آن میدان مغناطیسی مدور ایجاد می کند و اگر رسانا از نوع فرومغناطیسی باشد، جریان الکتریکی در درون آن نیز ایجاد میدان خواهد کرد. بنابراین قطعه ای که به روش بالا مغناطیس شود دارای میدانی مدور خواهد بود. جریان الکتریکی را میتوان برای ایجاد میدانهای طولی در قطعات نیز مورد استفاده قرارداد. در این حالت رسانای جریان به صورت سیم پیچی مرکب از یک یا چند دور در می آید که قطعه را احاطه کرده و جریان گذرا از آن ، در قطعه میدانی طولی ایجاد می کند.


 

 

شرکت تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز

تامین کننده و پخش برندهای :

ADDITEL , APRESYS  , BENTECH , BESTONE , CEM , DAKOTA , DALI , DELTA , DRAMINISKI , EBRO , ELCOMETER , ENGIUS , EXTECH , FARMEX , FLIR , FLUKE , GE , G-SUN , G-WON , HIGH REACH , HIOKI , HONEYWELL , INSIZE , INTERKUS , IRAYTEK , IRTECH , IRTEK , KEHUI , KIMO , KYORITSU , LUTRON , MASTECH , MEGGER , MERIAM , MERLER , METTREL , MICSIG , MITECH , MONARCH , NEC , OLYMPUS , PINTECH , POLYGAN , POLYGON , POPULAR , RAYTEK , RIGOL , SATIR , SBS , SENSE , SIGLENT , SINO , SKC , SKYRAY , STARMETER , TEST , TESTO , T-MEASURMENT , TSI , TWINTEX , UNI-T , ZOGLAB ,KIMO , DALI , METONE , ALPHALAB , ROHDE

 

برندهای جدید در زمینه تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق:

endress+hauser , abb , Ashcroft , baluff , burkert , danfoss , gedruck , kobold , krohne , omega , EMERSON , rosemount, FISHER  , sick , siemens , wika , yokogawa , tecfluid , vega , novafima , mecon , hontztsch , dwyer , bopp&Reuther , AB ,Az , Aten , shinigava

همچنین ارائه کننده تجهیزاتی مانند : ماشین تست کابل ، کلمپ آمپرمترها ، پاورآنالایزرها ، آنالایزرها ، ارت سنج ها ، مترلیزری، دستگاه های سنجش پارامترهای شیمیایی ( آب ، اسیدها ، گازهاو ...)، میگر ، ترمومترلیزری ، دیتالاگرهای (صوت ، لرزش،دما ، رطوبت ، ضخامت سنج فلزات و غیرفلزات ، سختی سنج ها ، ترموگراف ، دوربین های حرارتی (ترموویژن) ، دوربین رادیوگرافی ، ترازوی دیجیتال ، فشارسنج ، وکیوم متر ، گوسمتر ، اسید سنج ، اکسیژن متر ، تسترشبکه ، فرکانس متر ، سرعت سنج باد ، فلومتر ، دستگاه های کالیبراتور ، ضخامت سنج ، لرزش سنج ، گشتاورسنج ، لوکس متر ، سختی سنج ، زبری سنج ، فلوتر ، ویدئوبروسکوب ، اسکوپ دیجیتال ، دستگاه هایمرجعاندازهگیری ، اسیلوسکوپ ، مولتی متر ، ضخامت سنج ، لرزش سنج پاورآنالایزر ، نیروسنج ،  گشتاورسنج ، ترازوی الکترونیکی ،وکیوم متر ، تسلا متر ، آنالایزر رنگ ، Ph متر ، اکسیژن متر ، تسترشبکه ، کنداکتیویتی مترو  . . .

 

در حال حاضر شرکت بهروز بهترین تامین کننده ،عامل خرید و فروش و توزیع کنندهدقیق ترین و با کیفیت ترین تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق می باشد که با توجه به سوابق درخشان این شرکت ارزانترین قیمت ها در انحصار این شرکت است .شرکت بهروز در حال حاضر جزو بهترین و برترین مرکز های خرید و فروش ایران و خاور میانه است .همچنین این شرکت برای رضایت بیشتر خریداران محترم نهایت تلاش خود را بکار گرفته تا بهترین و فوق العاده ترین  محصولات را در کمترین زمان ممکن ارائه دهد.همچنین می توانید لیست قیمت در سایت فروشگاهی بهروز www.btmco24.com و ویژگی های انواع محصولات وتجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق را در سایت بهروزwww.btmco.ir مشاهده نمایید .

تلفن :    7-05138487780                          

فکس: 02189789992                        

موبایل :  09153213141                      

شماره سامانه پیام کوتاه : 3000990071

وب سایت : btmco.ir ,  btmco24.com  

وبلاگ  :  btmco.blogfa.com                  

ایمیل  :     behrooz_tools@yahoo.com

آدرس : مشهد – خیابان سنایی – میدان صاحب الزمان (عج)

 

 

تست غیرمخرب ذرات مغناطیسی
دستگاه تست ذرات مغناطیسی پیشرفته
تست ذرات مغناطیسی mt
دستگاه تست ذرات مغناطیسی صنعتی
روش تست ذرات مغناطیسی
تستر ذرات مغناطیسی کارگاهی
تستر ذرات مغناطیسی
تستر ذرات مغناطیسی آزمایشگاهی

اینورتر چیست وکاربرد آن چیست؟


 اینورتر چیست وکاربرد آن چیست؟

اینورتر (Inverter)  یا مبدل برق دستگاه الکترونیکی است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کند. جریان AC تبدیل شده می توانند بر اساس نیاز در هر ولتاژ و فرکانسی باشد که بوسیله ترانسفورماتورهای مناسب و مدارها کنترل میشود.اینورترها قطعات متحرک ندارند و در طیف گسترده ای از ابزارهای کاربردی استفاده می شوند، از منبع تغذیه کامپیوتر گرفته تا ابزار بزرگ حمل و نقل فله. اینورترها معمولا برای تامین جریان AC از منابع DC مانند پانل های خورشیدی

یا باتری مورد استفاده قرار می گیرند. اینورتر نوسان ساز الکترونیکی قدرت بالا است. دلیل این نام گذاری آن است که این دستگاه عمل عکس مبدل برق AC به DC متداول را انجام می دهد. درواقع اینورتر یا درایو AC به دستگاهی گفته می شود که به کمک آن می توان سرعت یک موتور AC سه فاز را کنترل کرد بدون آنکه قدرت و گشتاور موتور کاهش یابد. اینورترها در ظرفیتهای مختلف ساخته می شوند مثلاً برای یک موتور با توان 20 اسب بخار باید از اینورتر 20 HP استفاده کرد. از نظر ورودی اینورترها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می گردند. البته خروجی همه آنها سه فاز است. برای اینورترهای با توان بالای 3 اسب فقط از ورودی سه فاز استفاده می گردد. برخی از اینورتر های با توان پایین دارای هشداری مبنی بر عدم استفاده از آنها برای روشن کردن لامپهای فلورسنت معمولی هستند. دلیل این هشدار این است که خازن تصحیح توان به صورت موازی با لامپ وصل شده است. با برداشتن خازن مشکل رفع خواهد شد.

ویژگی های اینورتر

کاهش انرژی مصرفی و لذا کاهش هزینه برق، کاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور ، امکان تغییر سرعت موتور، امکان تغییر جهت حرکت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امکان کار موتور در شرایطی که ولتاژ ورودی متغیر است، امکان کنترل از راه دور، ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور، برنامه ریزی کردن حرکت. اینورتر به صورت هوشمند میزان بار وارده به موتور را تشخیص داده و متناسب با همان بار، به موتور جریان می دهد و این جریان در بسیاری از مواقع از جریان نامی موتور کمتر است. دستگاهی الکترونیکی است که بوسیله آن می توان سرعت موتورهای سه فاز را تغییر داد. اینورتر (Inverter) یا مبدل برق دستگاه الکترونیکی است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کند. جریان AC تبدیل شده می توانند بر اساس نیاز در هر ولتاژ و فرکانسی باشد که بوسیله ترانسفورماتورهای مناسب و مدارها کنترل می شود




دیگر کاربردها و مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تنظیم کننده سرعت موتور

تغیر دهنده جهت دور به راحتی و بدون نیاز به کنتاکتور

روشن و خاموش نمودن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی

کاهش ضربه های مکانیکی و در نتیجه افزایش طول عمر مفید قسمت مکانیکی

حفاظت موتور در مقابل افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب دیدن موتورراه اندازی نرم موتور بدون هیچگونه ضربه به قسمتهای مکانیکی مثل کوپلینگها ، گیر بکسها ، تسمه ها ، زنجیرها و ... و در نتیجه افزایش طول عمر مفید موتور و سایر قسمتهای مکانیکی را به دنبال خواهد داشت .

حفاظت موتور در برابر اضافه بار؛ در این حالت چنانچه بار موتور از مقدار معمول مجاز بیشتر شود ، اینورتر موتور را خاموش می نماید و به کاربر پیام اضافه بار نشان می دهد .

 جلوگیری از گرم کردن و در نهایت سوختن موتور در کابرد هایی که موتور به طور مداوم چپگرد و راستگرد و یا خاموش می شود  همچنین چون در بسیاری از کاربر دها انرژی زیادی برای راه اندازی لازم است موتور انتخاب شده را با توان بالاتری انتخاب می کنند بنابراین میزان جریان زیادتری هم در حین کار از شبکه استفاده می کند . چنانجه از اینورتر استفاده شود ، اینورتر به صورت کاملا اتوماتیک این جریان را در حین راه اندازی به مقدار لازم افزایش و در حین کار به مقدار لازم کاهش می دهد ، بنابراین به طور کلی هزینه برق مصرفی ک اهش چشم گیری خواهد داشت .  در بسیاری از کاربردها به هنگام راه اندازی ،‌موتور جریان بسیار بالایی از شبکه می کشد و موجب کاهش ولتاژ شبکه و ایجاد صدماتی به تاسیسات برق رسانی و سایر دستگاهها می گردد . این جریان به 6 برابر جریان نامی موتور می رسد که بسیار نا مطلوب می باشد .چنانچه از اینورتر استفاده شود این اضافه جریان بسیار اندک خواهد شد ( حداکثر 0.2 برابر ) به عنوان مثال اگر یک موتور با جریان نامی 10آمپر کار کند در هنگام راه اندازی این جریان به 60آمپر می رسد و در صورت استفاده از اینورتر این جریان حداکثر به 12آمپر می رسد .کاهش جریان موتور به صورت اتوماتیک در هنگامی که بار موتور کم می شود . این قابلیت به غیر از کاهش هزینه برق مصرفی موجب افزایش طول عمر مفید موتور خواهد شد . امکان استفاده از برق تکفاز 220 ولت به جای سه فاز 380 ولت برای راه اندازی موتور سه فاز حداکثر با توان 3HP ( 2.2kw ). به این معنا که می توان با برق خانگی یک موتور سه فاز را کاملا به صورت عادی راه اندازی نمود . قابلیت داشتن دورهای مختلف به صورت حافظه ای .تبدیل یک موتور یک دور به یک موتور چند دور با سرعتهای دلخواه ،امکان ایجاد فشار ثابت در کاربرد پمپها به این ترتیب است که با تغییر دور موتور فشار مورد نظر را ثابت نگه میدارد . به عنوان مثال فشار آب یک مخزن را ثابت نگه می دارد بنابراین در هنگام مصرف آب دور موتور به صورت خودکار زیاد می شود و در هنگامی که آب مصرف نمی گردد دور موتور به صورت خودکار کاهش می یابد . بنابراین دور موتور با مقدار مصرف تغییر می نماید بنابراین آب با فشار ثابت به تمام نقاط می رسد .مکان اتصال انکدر به اینورتر که باعث می شود دور یک موتور با موتور دیگر یکسان شود .کنترل دور به صورت خودکار در مواردی که لازم است دور موتور بسته به میزان محصول تولید شده تغییر کند . استفاده از اینورترها بر روی پمپ و فن و کمپرسورها در طی سال های اخیر بسیار گسترش یافته است .استفاده از آنها برای کنترل دور موتورها مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :

1 - عدم نیاز به دستگاههای کنترل دبی مکانیکی.

2 - ذخیره انرژی تا 50%

 3 - نبودن شوک راه اندازی.

4 - افزایش عمر مفید قطعات مکانیکی.

از اینورترها در سه ناحیه استفاده می گردد :

1 - فعالیتهای گشتاور ثابت مثل میکسرها , اکسترودرها , نوارهای نقاله و . . .

2 - فعالیتهای توان ثابت مثل کشش و دستگاههای ماشینی.

3 - فعالیتهای گشتاور متغیر مثل فن و پمپ.

در پمپها و فنها میزان دبی با سرعت موتور متناسب است. اما توان مصرفی با مکعب سرعت تناسب دارد. مثلاً اگر دور موتور به میزان 50% کاهش یابد آنگاه توان مصرفی لازم 12.5% خواهد بود و این به مفهوم 87.5% صرفه جویی در انرژی است.



اینورتر محکم
اینورتر قابل حمل
اینورتر قابل استفاده در نیروگاه خورشیدی
اینورتر صنعتی
اینورتر پرتابل
اینورتر Portable
اینورتر کنترل دور موتور بر اساس فرکانس
اینورتر آزمایشگاهی
مبدل جریان ac به dc
اینورتر آموزشی
مبدل
تبدیل کننده جریان
اینورتر ضد ضربه
اینورتر کارگاهی


 


شرکت تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز

تامین کننده و پخش برندهای :

ADDITEL , APRESYS  , BENTECH , BESTONE , CEM , DAKOTA , DALI , DELTA , DRAMINISKI , EBRO , ELCOMETER , ENGIUS , EXTECH , FARMEX , FLIR , FLUKE , GE , G-SUN , G-WON , HIGH REACH , HIOKI , HONEYWELL , INSIZE , INTERKUS , IRAYTEK , IRTECH , IRTEK , KEHUI , KIMO , KYORITSU , LUTRON , MASTECH , MEGGER , MERIAM , MERLER , METTREL , MICSIG , MITECH , MONARCH , NEC , OLYMPUS , PINTECH , POLYGAN , POLYGON , POPULAR , RAYTEK , RIGOL , SATIR , SBS , SENSE , SIGLENT , SINO , SKC , SKYRAY , STARMETER , TEST , TESTO , T-MEASURMENT , TSI , TWINTEX , UNI-T , ZOGLAB ,KIMO , DALI , METONE , ALPHALAB , ROHDE

 

برندهای جدید در زمینه تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق:

endress+hauser , abb , Ashcroft , baluff , burkert , danfoss , gedruck , kobold , krohne , omega , EMERSON , rosemount, FISHER  , sick , siemens , wika , yokogawa , tecfluid , vega , novafima , mecon , hontztsch , dwyer , bopp&Reuther , AB ,Az , Aten , shinigava

همچنین ارائه کننده تجهیزاتی مانند : ماشین تست کابل ، کلمپ آمپرمترها ، پاورآنالایزرها ، آنالایزرها ، ارت سنج ها ، مترلیزری، دستگاه های سنجش پارامترهای شیمیایی ( آب ، اسیدها ، گازهاو ...)، میگر ، ترمومترلیزری ، دیتالاگرهای (صوت ، لرزش،دما ، رطوبت ، ضخامت سنج فلزات و غیرفلزات ، سختی سنج ها ، ترموگراف ، دوربین های حرارتی (ترموویژن) ، دوربین رادیوگرافی ، ترازوی دیجیتال ، فشارسنج ، وکیوم متر ، گوسمتر ، اسید سنج ، اکسیژن متر ، تسترشبکه ، فرکانس متر ، سرعت سنج باد ، فلومتر ، دستگاه های کالیبراتور ، ضخامت سنج ، لرزش سنج ، گشتاورسنج ، لوکس متر ، سختی سنج ، زبری سنج ، فلوتر ، ویدئوبروسکوب ، اسکوپ دیجیتال ، دستگاه هایمرجعاندازهگیری ، اسیلوسکوپ ، مولتی متر ، ضخامت سنج ، لرزش سنج پاورآنالایزر ، نیروسنج ،  گشتاورسنج ، ترازوی الکترونیکی ،وکیوم متر ، تسلا متر ، آنالایزر رنگ ، Ph متر ، اکسیژن متر ، تسترشبکه ، کنداکتیویتی مترو  . . .

 

در حال حاضر شرکت بهروز بهترین تامین کننده ،عامل خرید و فروش و توزیع کنندهدقیق ترین و با کیفیت ترین تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق می باشد که با توجه به سوابق درخشان این شرکت ارزانترین قیمت ها در انحصار این شرکت است .شرکت بهروز در حال حاضر جزو بهترین و برترین مرکز های خرید و فروش ایران و خاور میانه است .همچنین این شرکت برای رضایت بیشتر خریداران محترم نهایت تلاش خود را بکار گرفته تا بهترین و فوق العاده ترین  محصولات را در کمترین زمان ممکن ارائه دهد.همچنین می توانید لیست قیمت در سایت فروشگاهی بهروز www.btmco24.com و ویژگی های انواع محصولات وتجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق را در سایت بهروزwww.btmco.ir مشاهده نمایید .

تلفن :    7-05138487780                          

فکس: 02189789992                        

موبایل :  09153213141                      

شماره سامانه پیام کوتاه : 3000990071

وب سایت : btmco.ir ,  btmco24.com  

وبلاگ  :  btmco.blogfa.com                  

ایمیل  :     behrooz_tools@yahoo.com

آدرس : مشهد – خیابان سنایی – میدان صاحب الزمان (عج)

میکرومتر


میکرومتر چیست ؟

 میکرومتر 

 

                      
یکی دیگر از ابزار دقیق ها میکرومتر می باشد که درانواع مختلف ساخته می شود، به این شکل که ما میکرومتر خارج سنج داریم که می تواند سطح خارجی اجسام را اندازه بگیرد و میکرومتر داخل منبع که سطح داخلی اجسام را ندازه گیری می کند . میکرومتر نیز از بخشهای مختلفی تشکیل شده است ، که عبارتند از :فک ثابت میکرومتر – فک متحرک میکرومتر- استوانه مدرج و یا همان خط کش میکرومتر، پوسته مدرج یا ورنیه میکرومتر کمانی که برای گرفتن میکرومتر از آن استفاده می شود. در قسمت انتهایی میکرومتر یک جغجغه است و اهرمی که در موقع اندازه گیری، قفل می شود.

طرز کار با میکرومتر:
در میکرومتر هم مانند کولیس اندازه می تواند اینچ یا میلیمتر باشد، اندازه طول خط کش میکرومتر به صورت 25 میلیمتر، 25 میلیمتر می باشد، یعنی اینکه ما یک نوع میکرومتر داریم که از مقدار صفر تا 25 میلیمتر را اندازه می گیرد و باز میکرومتری داریم که از 25 تا 50 میلمتر را اندازه می گیرد و به بالا
 
طرز خواندن میکرومتر:
گر به خط کش میکرومتر توجه شود دیده می شود که دارای یک خط افقی است یکسری تقسیم بندی بالای خط افق است ، و یکسری زیر خط افق است.تقسیم بندی که بالای خط افق است فاصله بین آنها یک میلیمتر است، و تقسیم بندی که زیر خط افق است فاصله بین آنها نیم میلیمتر می باشد.استوانه مدرج وجود دارد که روی خط کش اصلی ما حرکت می کند، معمولاً میکرومترها با دقت 01/0 میلیمتری ساخته می شوند. اگر دقت کنیم، می بینیم که روی ورنیه از صفر تا 50 قسمت مساوی تقسیم بندی شده است.حال فرض می کنیم قطعه ای را اندازه گیری کردیم و می خواهیم اندازه آن را بخوانیم، برای خواندن میکرومتر بدین صورت عمل می کنیم که به آخرین خط، خط کش که از زیر ورنیه مشخص است، دقت می کنیم.این اندازه اندازه اصلی ما است. برای بدست آوردن مقدار خورده آن، توجه می کنیم که کدام خط ورنیه رو به روی خط ، خط کش به صورت کامل قرار گرفته است.

نکته:
 
در حین استفاده از میکرومتر به نکاتی می بایست توجه کرد  :در زمان خواندن میکرومتر می بایست درست مقابل چشمان قرار بدهیم.در زمانیکه ما قطعه ای را در بین دو فک متحرک و ثابت قرار می دهیم، و اندازه می گیریم بوسیله دست استوانه مدرج را می چرخانیم تا با قطعه کار، تماس پیدا بکند، و وقتی تماس پیدا کرد، بقیه کار را با جغجغه انجام می دهیم

 

 

 

کولیس

 

 

 



یکی از ابزارهای دقیق در اندازه گیری کولیس است، کولیس ابزاری است که ما می توانیم اندازه تا 1 میلیمتر را با آن اندازه گیری کنیم. کولیس تشکیل شده است از یک خط کش اصلی که روی آن تقسیم بندی انجام شده که می توانند به صورت میلیمتری یا اینچ باشد. دوم، فک ثابت کولیس می باشد، سوم، فک متحرک کولیس، چهارم، شاخکهای داخل سنج است، پنجم، شاخک عمق سنج است، ششم یکسری اندازه گیری روی فک متحرک کولیس است که به آن ورنیه می گویند. اولین تفاوت کولیس ها در طول خط کش آنها می باشد، دومین تفاوت در دقت اندازه گیری آنها می باشد که با هم فرق می کند و از نظر دقت اندازه گیری به سه دسته تقسیم می شوند:
کولیس 1/0 2 – کولیس 05/0 3 – کولیس 02/0

 
کولیس 02/0 دقتش از بقیه بیشتر می باشد.
در مطالب گذشته گفتیم که روی فک متحرک کولیس اندازه گیری وجود دارد که به آن ورنیه گفته می شود، زمانیکه ما فک ثابت و متحرک کولیس را کاملاً جمع می کنیم، .... ورنیه کولیس کاملاً مقابل صفر خط کش کولیس قرار می گیرد.

 

 

 

 



 کولیس 1/0
درتقسیم بندی ورنیه به این شکل است که 9 میلیمتر از تقسیمات خط کش را به ده قسمت مساوی روی ورنیه تقسیم بندی کرده است. در نتیجه فاصله هر یک از تقسیمات ورنیه، 9/0 میلیمتر می شود و اختلافات اندازه اولین تقسیم ورنیه با خط کش 1/0 میلیمتر می شود.
در برخی از کولیس های 1/0 برای اینکه خواندن آنها راحتتر باشد، بدین صورت عمل می کند که 19 قسمت از تقسیمات خط کش را به ده قسمت مساوی روی ورنیه تقسیم بندی می کنند در این حالت فاصله هر دو خط، خط کش با یک خط ورنیه 1/0 میلیمتر اختلاف پیدا می کنند.

 کولیس 05/0
تقسیم بندی ورنیه بدین شکل است که 10 میلمتر از تقسیمات خط کش به 20 قسمت مساوی روی، ورنیه تقسیم بندی می شود، در نتیجه فاصله هر یک از تقسیمات ورینه 95/0 میلیمتر میشود و اختلاف اندازه اولین خط، خط کش با اولین خط ورنیه می شود 05/0 میلیمتر که به آن کولیس 05/0 می گویند.
حال برای اینکه خواندن این کولیس راحتتر باشد، 39 قسمت از تقسیمات خط کش را به 20 قسمت مساوی روی ورنیه تقسیم بندی می کنند، در نتیجه باز هم فاصله هر دو تقسیم از تقسیم خط کش با یک تقسیم ورنیه، اختلافشان برابر 05/0 میلیمتر می شود.

کولیس 02/0
تقسیم بندی ورنیه بدین شکل است که هر 49 قسمت از تقسیمات خط کش به 50 قسمت مساوی روی ورنیه تقسیم بندی شده است. در نتیجه فاصله هر یک از تقسیمات روی ورنیه می شود 98/0 میلیمتر و اختلااف اندازه اولین خط ورنیه با اولین خط، خط کش می شود 02/0 میلیمتر که به آن کولیس 02/0 می گویند.

 

کولیس ورنیه
کولیس ورنیه از متداولترین و پرکاربردترین وسایل اندازه گیری است که در صنعت تراشکاری و قالبسازی ، هنگام ساخت قطعات با دقت بالا ، از آن استفاده می شو د.

با توحه به شکل فوق ، می توان قسمتهای مهم یک کولیس را چنین معرفی کرد :
خط کش
ورنیه
پیچ قفل کننده
فک های ثابت ( شاخک های ثابت )
فک های متحرک ( شاخک های متحرک )
زبانه عمق سنج
کاربرد قسمت های مهم کولیس
خط کش :
خط کش کولیس ، معمولاٌ در دو سیستم میلیمتری و ااینچی تقسیم بندی شده است ، که معمولاٌ قسمت پائین آن میلیمتری و قسمت بالایی اینچی می باشد . قسمت میلی متری معمولاٌ دارای دقتی معادل ۱ میلی متر و قسمت اینچی آن اینچ دقت دارند ( منظور از دقت ، کمترین فاصله بین دو تقسیم روی خط کش می باشد ).
 
ورنیه :
ورنیه ، در واقع کشویی است که روی خط کش حرکت می کند و مثل خط کش که دارای تقسیمات میلی متری و اینچی می باشد ، دارای تقسیماتی تقریباٌ اینچنین می باشد ؛ معمولاٌ قسمت پائین ورنیه ، میلی متری و بالای آن تقسیمات اینچی وجود دارد . با توجه به تقسیمات ورنیه و خط کش ، می توان دقت کولیس را بدست آورد . البته این دقت ، معمولاٌ روی ورنیه نیز حک شده است و با توجه به آن می توان اندازه های گرفته شده را به سادگی قرائت کرد

میکرومتر، یا ریزسنج، ابزاری برای اندازه گیری طول با دقت زیاد است.

میکرومتر برای اندازه گیری قطعاتی که بایستی دقیق تراشیده شوند به کار گرفته می‌شود. دقت میکرومتر به مراتب بیشتر از دقت کولیس‌ها می‌باشد. میکرومترها از نظر سیستم اندازه گیری مانند کولیس دو نوع می‌باشند که آنها را میکرومترهای اینچی و میکرومترهای میلیمتری می‌نامند. میکرومتر از بخشهای مختلفی تشکیل شده‌است، که عبارتند از: فک ثابت، فک متحرک، استوانه مدرج و یا همان خط کش میکرومتر، پوسته مدرج یا ورنیه میکرومتر، و کمانی که برای گرفتن میکرومتر از آن استفاده می‌شود. در قسمت انتهایی میکرومتر یک جغجغه است و اهرمی که در موقع اندازه‌گیری، قفل می‌شود.

روش کار با میکرومتر: همانطور که گفته شد، مقیاس اندازه‌گیری در میکرومتر می‌تواند اینچ یا میلیمتر باشد. اندازهٔ طول خط‌کش میکرومتر به صورت ۲۵ میلیمتر، ۲۵ میلیمتر می‌باشد. این بدان معنی است که این نوع میکرومتر از مقدار صفر تا ۲۵ میلیمتر را اندازه می‌گیرد. نوع دیگر از ۲۵ تا ۵۰ میلیمتر را اندازه می‌گیرد. به همین ترتیب سایر اندازه‌ها با میکرومتر مناسب آن محدوده اندازه‌گیری می شوند.
 
خواندن میکرومتر: اگر به خط‌کش میکرومتر توجه شود، دیده می‌شود که دارای یک خط افقی است. یکسری تقسیم بندی بالای خط افق است و یکسری زیر خط افق است. تقسیم بندی که بالای خط افق است فاصله بین آنها یک میلیمتر است، و تقسیم بندی که زیر خط افق است فاصله بین آنها نیم میلیمتر می‌باشد. استوانه مدرج وجود دارد که روی خط کش اصلی ما حرکت می‌کند، معمولاً میکرومترها با دقت ۰/۰۱ میلیمتری ساخته می‌شوند. اگر دقت کنیم، می‌بینیم که روی ورنیه از صفر تا ۵۰ قسمت مساوی تقسیم بندی شده‌است.
حال فرض می‌کنیم قطعه‌ای را اندازه گیری کردیم و می‌خواهیم اندازه آن را بخوانیم، برای خواندن میکرومتر بدین صورت عمل می‌کنیم که به آخرین خط، خط کش که از زیر ورنیه مشخص است، دقت می‌کنیم. این اندازه اندازه اصلی ما است. برای بدست آوردن مقدار خورده آن، توجه می‌کنیم که کدام خط ورنیه رو به روی خط، خط کش به صورت کامل قرار گرفته‌است.
 
در حین استفاده از میکرومتر به نکاتی می‌بایست توجه کرد:
در زمان خواندن میکرومتر می‌بایست درست مقابل چشمان قرار بدهیم.
در زمانیکه ما قطعه‌ای را در بین دو فک متحرک و ثابت قرار می‌دهیم، و اندازه می‌گیریم بوسیله دست استوانه مدرج را می‌چرخانیم تا با قطعه کار، تماس پیدا بکند، و وقتی تماس پیدا کرد، بقیه کار را با جغجغه انجام می‌دهیم.