تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز

بازرگانی تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز دارای جامع ترین سایت تجهیزات اندازه گیری وابزار دقیق ایران عرضه کننده انواع پارتیکل کانتر غبارسنج نویزدوزمتر پاورآنالایزر سختی سنج فلومتر اسیلوسکوپ نیروسنج فشاری و کششی ترموویژن ترموگراف دیتالاگر دما

تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز

بازرگانی تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بهروز دارای جامع ترین سایت تجهیزات اندازه گیری وابزار دقیق ایران عرضه کننده انواع پارتیکل کانتر غبارسنج نویزدوزمتر پاورآنالایزر سختی سنج فلومتر اسیلوسکوپ نیروسنج فشاری و کششی ترموویژن ترموگراف دیتالاگر دما

آشنایی مختصر با مولتی متر دیجیتالی یونی تی UNI-T


آشنایی مختصر با مولتی متر دیجیتالی یونی تی UNI-T
آشنایی مختصر با مولتی متر دیجیتالی یونی تی UNI-T
  نحوه ی استفاده از مولتی متر در مدار:
1.    برای استفاده از ولت متر در مدار، باید آن را به صورت موازی به مدار متصل کنیم. مقاومت درونی ولت متر بسیار زیاد است و تقریباً هیچ جریانی را از خود عبور نمی دهد.
2.    برای استفاده از آمپر متر نیز در مدار، باید آن را به صورت سری در مدار متصل کنیم. مقاومت درونی آمپر متر بسیار ناچیز و قابل صرف نظر کردن است.
دستگاه های اندازه گیری دیجیتالی مقادیر اندازه گیری شده را به صورت رقم یا ارقام روی صفحه نمایش (Display) نشان می‌دهند و معمولا واحد کمیت اندازه گیری شده مانند ولت، آمپر، میلی آمپر، درجه سانتیگراد و غیره را نیز به طریق مناسبی نمایش می‌دهند. از جمله دستگاه های اندازه گیری می‌توان به ولت متر، دورشمارها، حرارت سنج و مولتی متر اشاره نمود.
مهم ترین مزیت دستگاه های دیجیتالی، دقت کار بالای آن ها و همچنین ساده تر بودن کار با آن ها می باشد.
طرز کار مولتی متر دیجیتالی:
با دستگاه مولتی متر همگی در درس حرفه و فن دوره ی راهنمایی آشنا شده ایم، پس بدون مقدمه نحوه ی کار با این دستگاه رو ارایه می کنیم.
یکی از قسمت های اصلی یک مولتی متر، ولت مترDC آن می باشد. اساس کار یک ولت متر DC دیجیتالی بر مبنای مقایسه است. یعنی ولتاژ اعمال شده به ولت متر ، با یک ولتاژ مرجع (معمولا ۱۰۰ میلی ولت و در بعضی از مولتی مترها، در ولناژ AC ، یک ولت) مقایسه می‌شود و نتیجه مقایسه به کمک مدارات الکترونیکی و دیجیتالی به صورت ارقام که مبین مقدار ولتاژ DC اعمالی به ولت متر است، روی صفحه نمایش آن ظاهر می‌گردد.
در شمای کلی این دستگاه یک صفحه مدرج به همراه یک selector مشاهده می کنید. همانطور که از اسم آن مشهود است این دستگاه برای اندازگیری کمیت هایی مانند اختلاف پتانیسل- مقاومت- جریان طراحی گردیده.
لازم به تذکر است روی دسته سلکتور نشانگری مو جود است که تعیین کننده دامنه کاری در اندازگیری های شما می باشد. یعنی نشان می دهد ولتاژی که شما قصد اندازه گیری آنرا دارید در چه حدودی قرار دارد.
مثلاً بین ۱۰-۱۰۰ ولت است یا بین ۱-۱۰ ولت یا ….
این حدود ولتاژ را باید خود شما با توجه به ولتاژ منبع تغذیه و مدارها به صورت حدودی بدانید. (این تنظیم دامنه برای مقاومت و جریان هم باید انجام شود.)
مولتی متر های امروزی قادر به اندازه گیری ولتاژ ها از چند صد میلی ولت تا ۱۰۰۰ ولت به صورت خودکار هستند و نیازی نیست شما حدود را بدانید و تنظیم کنید، فقط کافیست شما نشانگر را بر روی قسمت ولتاژ قرار دهید. اگر ولتاژ AC بود(مثل برق شهری) بر روی قسمت AC قرار داده و اگر DC بود، بروی قسمت DC قرار می دهیم. اگر هم قصد اندازه گیری مقاومت یا جریان را هم داشتیم، باید نشانگر را بچرخانیم و روی بخش مربوطه قرار دهیم. به این نوع مولتی مترها که به صورت خودکار تنظیم می شوند مولتی رنج یا آُتو رنج میگویند.
این دستگاه نیز مانند هر سیستم دیگری دارای دو ترمینال – و + می باشد. برای استفاده صحیح از دستگاه بایستی سیم مشکی را به ترمینال منفی و سیم قرمز را به ترمینال مثبت متصل کنید. حال دکمه Power دستگاه را زده و هر نوع اندازگیری را می توانید شروع کنید. دقت کنید که معمولاً مولتی مترها ۲ پایانه ی قرمز یا + دارند که شما باید با توجه به توضیحات اختصاری ِ زیر آنها پایانه ی مناسب را انتخاب کنید. مثلاً برای اندازه گیری جریان های بیش از چند دهم آمپر باید سیم قرمز را در پایانه ی دیگری قرار دهیم.
در این آزمایش قصد داریم مدار روبرو را از لحاظ جریان ، ولتاژ و مقاومت تحلیل کنیم:
مقدار مقاومت را از روی کد رنگی آن بخوانید.(یک کیلو اهم)
مقدار همین مقاومت را (قبل از اتصال در مدار) با مولتی متر اندازه گیری کنید.
این ۲ مقدار باید تقریباً مساوی باشند.
حال مدار بالا را ببندید(منبع تغذیه را روی ۵ ولت تنظیم کنید.)
جریان مدار را توسط مولتی متر اندازه گیری کنید(نشانگر مولتی متر در قسمت آمپر و در همین موقیعتی که در شکل نشان داده شده باید قرار گیرد.)
جریانی که مولتی متر نشان می دهد را یادداشت کنید.
حال توسط قانون اهم (V=I*R) جریان مدار را محاسبه کنید.
آیا مقدا بدست آمده با چیزی که مولتی متر نشان می دهد مطابقت دارد؟ اگر چنین است آزمایش را با موفقیت انجام داده اید.
تاریخ: ۱۳۹۲/۶/۳۱
 
 
ادامه مطلب ...

ساخت پیرومتر های غیر تماسی با کیفیت توسط محققان ایرانی

ساخت پیرومتر های غیر تماسی با کیفیت توسط محققان ایرانی
پیرومترهای غیر تماسی مادون قرمز با قابلیت اندازه‌گیری سریع دما بین 50- تا 1800 درجه سانتی‌گراد از فاصله زیاد به همت محققان ایرانی طراحی و ساخته شد.
مهندس ابوذر حیدرزاده، مجری این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: پیرومترها کاربرد بسیار وسیعی در بخش‌های مختلف صنعتی دارند به طوری استفاده از آنها در مواردی نظیر کنترل تولید آلیاژهای مختلف مواد، ریخته‌گری‌های دقیق با روش‌های مخصوص، عملیات حرارتی فلزات برای دستیابی به مشخصات فنی بالاتر، آبکاری‌های صنعتی، جوشکاری‌های دقیق و استاندارد، تولید محصولات پتروشیمی و سایر صنایع تا حد زیادی اجتناب ناپذیر است.
به گفته این مبتکر جوان، پیرومترهای ساخته شده که به مرحله تولید انبوه نیز رسیده‌اند قادرند دما را از فاصله - حداکثر - هفت متری در بازه 50- تا 1800 درجه سانتی‌گراد در مدت زمانی کمتر از 50 میلی ثانیه اندازه‌گیری کنند.
وی دقت دستگاه را 1 درصد عنوان کرد و در خصوص نحوه عملکرد آن گفت: دستگاه پیرومتر تشعشع مادون قرمزی را که از جسم می‌آید اندازه‌گیری کرده و بدون نیاز به همدمایی یا تماس با آن، در مدت زمان بسیار کمی ، دمای جسم را نشان می‌دهد.
وی در بیان تفاوت پیرومتر با ترموکوپل‌های صنعتی خاطر نشان کرد: در ترموکوپل به دلیل نیاز به همدمایی غلاف ترموکوپل با ماده، باید آن را روی جسم قرار داد و زمان زیادی را برای این کار صرف کرد در حالی که در پیرومتر، سنسور با قرار گیری در محیط، دمای جسم را اندازه‌گیری کرده و از طریق نمایشگر رایانه‌یی به کاربر نشان می‌دهد.
مهندس حیدرزاده درباره ساختار پیرومترهای غیر تماسی مادون قرمز به ایسنا گفت: این پیرومتر از سه قسمت اپتیکی، اپتوالکترونیکی و الکترونیکی تشکیل شده که با جریان 9 ولت و دقت اندازه‌گیری 1 درصد، عمل می‌کند.
دستگاه در سه بازه دمایی 50ـ تا 200 درجه، 200 تا 600 درجه و 600 تا 1800 درجه سانتی‌گراد طراحی شده که نمونه آخر در عملیات حرارتی بخش صنعت متقاضیان بیشتری دارد.
وی با اشاره به ثبت این ابداع در خصوص مزایای پیرومترهای ساخته شده در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی، اظهار کرد: پیرومتر ابداعی، حالت عملیاتی دارد و با توجه به شرایط مختلفی که کاربر نیاز دارد، طراحی شده و با اتصال بی‌سیم به رایانه می‌تواند دیاگرام‌های دمای اندازه‌گیری شده را نشان دهد، ضمن آن که با توجه به تولید این دستگاه در داخل کشور، تعمیرات و کالیبراسیون آن به سهولت امکان‌پذیر است.
تاریخ: ۱۳۹۲/۶/۳۱
 
 
ادامه مطلب ...

خصوصیات وسایل و تجهیزات نقشه برداری زیر زمین


خصوصیات وسایل و تجهیزات نقشه برداری زیر زمین
خصوصیات وسایل و تجهیزات نقشه برداری زیر زمین:
این وسایل باید سبک، کم حجم، دقیق، دارای نور داخلی، امکان سانتراژ از ایستگاه سقفی، ساده و مقاوم در برابر رطوبت، تغییرات ها، گرد و غبار و ضربه باشند.
تارگتها در زیر زمین:
از مهمترین تارگتها در زیر زمین شاقولها هستند که کاربردهای بسیار زیادی داشته و به انواع زیر تقسیم می شوند:
شاقول ساده، شاقول زنجیره ای، شاقول چاه، شاقول اپتیکی ولیزری.
وسایل طول یابی در زیر زمین:
1. مترهای معمولی.
2. مفتولهای مدرج آویزان و (تراز یاب با تئودولیت ) و شاقولهای چاه
3. طول یابهای الکترونیکی (edm) و وسایل جانبی مخصوص آنها برای کار در زیر زمین
وسایل اندازه گیری زاویه در زیر زمین:
1. تئودولیت معمولی
2. تئودولیتهای آویزان
3. تئودلیتهای لیزری
4. ژیروتئودولیتها
وسایل تراز یابی در زیر زمین:
تفاوت دوربین های ترازیاب در زیر زمین در این است که این دوربین ها در برابر سرما، گرما، گرد و غبار، ضربه و.... مقاوم بوده و از دقت بیشتری برخوردارند. این دوربین ها در فواصل کوتاه نیز می توانند اندازه گیری کنند.
خصوصیات شاخص در زیر زمین:
1. کوتاه باشد در حد یک و نیم تا سه متر که به صورت کشوئی ارتفاع آن تغییر می کند.
2. سطح آن روشن باشد تا بتوان در تاریکی از آن استفاده کرد.
3. تقسیم بندی آن طوری باشد که بتوان سریع و راحت قرائت کرد.
انواع شاخص در زیر زمین:
1. شاخصهای منعکس کننده
2. شاخصهای شفاف یا شیشه ای
3. شاخصهای قابل آویزان
وسایل حفاری در زیر زمین:
با توجه به این که سه روش برای حفاری در زیر زمین مرسوم است، برای هریک وسایل و تجهیزات خاصی به کار می روند. این روشها عبارتند از:
. روش انفجاری 2. ماشین حفاری 3. ماشین آلات ساختمانی
نکاتی در مورد بکارگیری شاقول در چاه:
1. آزاد بودن شاقول چاه: برای کنترل آزاد بودن شاقول در چاه حلقه ای را در داخل سیم شاقول کرده و از بالا به طرف پایین رها می کنیم اگر این حلقه به ته چاه رسید شاقول آزاد می باشد و سیم آن در جایی درگیر نیست
2. یا این که پریود اندازه گیری شده را با توجه به پریودهای محاسبه شده برای ارتفاع آن چاه مقایسه کنیم. بایستی این دو مقدار تقریبا با هم برابر باشند.
3. در اثر جریانات هوا و طولانی بودن طول سیم نوسانات پاندولی در شاقول ایجاد می شود که برای برقراری تعادل آن نیاز به دقت بسیاری است. برای برقرار کردن تعادل سریع از بشکه نفت یا روغن سوخته طوری استفاده می کنیم که شاقول در این بشکه قرار گیرد.
4. در نظر گرفتن انحراف شاقول از خط یا امتداد شاقول با توجه به نیروهای گریز از مرکز و نیروی گریدلیس.

 

 
ادامه مطلب ...

آشنایی با تست مایعات نافذ تست مایع نافذ(PT ):


آشنایی با تست مایعات نافذ تست مایع نافذ(PT ):
تست مایع نافذ ، یکی از روشهای آزمایش غیر مخرب است که موجب آشکارسازی عیوب سطحی می شود و لذا تست مایع نافذ روشی است که در جهت پیدا کردن ناپیوستگی های سطحی به کار برده می شود. عموما همه مواد ( به جز مواد با سطح متخلخل ) را می توان به وسیله این روش و به طور معمول تست نمود.
بطور خلاصه ، روش انجام این تست به صورت ذیل است :
ابتدا مایع نافذ بر روی سطح قطعه اعمال می شود. سپس بعد از گذشت مدت زمان معینی ، مایع نافذ اعمال شده از سطح پاک می شود و ماده ظاهر کننده بر روی سطح اعمال می شود. بعد از مدت زمان معین ، مایع نافذ نفوذ کرده در ناپیوستگی های سطحی بیرون کشیده شده و علائم کاملا مشخص را در روی سطح آشکار می کند.
با استفاده از این روش می توان عیوبی از قبیل ترکها ، حفرات گازی و درزهای به سطح رسیده را آشکار نمود.
حال به طور خلاصه مراحل تست مایع نافذ را بررسی می کنیم :

آماده سازی سطح
سطح تست را باید کاملا تمیز نمود و هر گونه عوامل مزاحم و زائد از قبیل آلودگیها ، چربیها، گریس و روغن ، جرقه جوش ، پوسته اکسیدی و ... را باید از سطح پاک کرد که این کار را می توان با کهنه آغشته به مواد پاک کننده و یا در صورت نیاز به وسیله برس سیمی یا سنگ جت و یا سندبلاس انجام داد.

اعمال مایع نافذ
بعد از مرحله تمیزکاری سطحی ، باید مایع نافذ را برروی سطح اعمال نمود که این عمل را با توجه به امکانات و یا شرایط قطعه می توان بوسیله اسپری کردن ، غوطه وری قطعه در مخزن نافذ و یا به وسیله فرچه رنگ انجام داد.

پاک کردن نافذ اضافی
بعد از گذشتن زمان معین ( معمولا بین 5 تا 30 دقیقه ) که بستگی به شرایط سطحی و حساسیت قطعه دارد ، باید سطح را از مایع نافذ اضافی پاک کرد که این عمل را عموما با پارچه آغشته به محلول پاک کننده که توسط شرکت سازنده نافذ توصیه می شود و یا آغشته به آب ( برای نافذ پاک شونده با آب ) باید به دقت انجام داد ولی باید توجه کرد که از اعمال محلول پاک کننده به طورمستقیم بر روی سطح تست خودداری شود چون احتمال خروج مایع نافذ از درزها و ناپیوستگی های سطحی وجود دارد. و در این صورت آشکارسازی عیب مختل می شود. رنگ یک ماده نافذ عموما قرمز است.

اعمال ماده ظاهر کننده بر روی سطح
این ماده عموما از ذرات شبیه گچ به طور خشک و یا محلول در این ماده نفتی تشکیل شده و طبق خاصیت اسمز ( موئینگی ) موجود بیرون کشیدن مایعات نافذ از درزها و ناپیوستگیها می شود. ( رنگ این ماده عموما سفید است ) و لذا علائم حاصل از عیوب ( رنگ قرمز ) در این زمینه سفید ( ماده ظاهر کننده ) آشکار می شود و با وضوح خوبی قابل روئیت می شود.

بازرسی
باید توجه داشت که عملیات بازرسی را بعد از گذشت زمان معین ( معمولا 15 تا 30 دقیقه ) انجام داد تا از خروج مایع نافذ از درزها توسط ظاهرکننده اطمینان حاصل شود.
کاربرد : در صنایع لوله سازی ، خودرو، کشتی سازی وبازرسی فنی و .....

  ادامه مطلب ...

سنجش انواع آلاینده های آب آموزش داده شد

سنجش انواع آلاینده های آب آموزش داده شد
مسئول آزمایشگاه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در گفت و گو با خبرنگار وب دا در معاونت بهداشت، گفت: شرکت کنندگان در دراین کارگاه با آزمایش ها ومهارت های مرتبط با اندازه گیری سختی کل آب، سختی کلسیم، منیزم ،کلرورسدیم و پتاسیم، قلیایی بودن، هدایت الکتریکی ودیگر پارامترهای سنجش آلایندها درآب آشامیدنی به صورت علمی وعملی آشنایی یافتند.

ابراهیم شریف پور، افزود: هدف از تشکیل این کارگاه که با حضور کارشناسان بهداشت محیط و مسئولان آزمایشگاه های آب مراکز بهداشت شهرستان ها برگزار شد، بود، ارتقاء سطح مهارت متصدیان آزمایشگاه در انجام آزمایشات شیمیایی ونحوه کار با دستگاه ها و ابزار مرتبط بوده است.

بر پایه این خبر، با توجه به ضرورت تامین سلامت آب و لزوم مهارت کارشناسان در این زمینه، برگزاری دوره های تکمیلی در دستور کار کارشناسان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج قرار گرفت.


 
ادامه مطلب ...